Už celú jednu sezónu (od akademického roku 2016/2017) je v repertoári divadla LAB dráma, či – ako je uvádzané v bulletine a webovej stránke divadla Lab – „novodobá tragédia“ švédskeho dramatika Larsa Norena Démoni.
Inscenácia vznikla v spolupráci režijno-dramaturgickej dvojice Juraja Hanulíka a Alexandry Rychtarčíkovej, ktorí spolupracovali aj pri inscenácii Müllerovi tanečníci od Ákosa Németha. V prípade Démonov dvojica upravila text a sústredila sa na vnútorné problémy a individualitu pohľadov na svet mladej generácie. Interpretácia dramatického textu a použitie (aj) vnútorných monológov zvýrazňovali tému prázdnoty – slov, konania i vzťahov. Zobrazili boj s „démonom“, ukrytým vo vnútri človeka, ktorému odolávame alebo sa poddávame.
Tému prázdnoty a vyprahnutosti načrtla aj samotná scéna, ktorá bola čistá, sterilná a zaplnená len niekoľkými vankúšmi zastupujúcimi pohovku či kreslá, pomyselným barom (tácňou s niekoľkými fľašami alkoholu a pohármi) a svätyňou, kde Frank (Peter Ondrejíčka) zapaľoval sviečky a uctieval urnu s popolom svojej nebohej matky. Vstupné dvere do priestoru Kaplnky zohrávali primárny význam vchodových dverí z chodby do bytu, odkiaľ postavy prichádzali a odchádzali. Dvere v pozadí predstavovali vstup do kúpeľne. Náznakovosť scény ponúkala hercom veľký priestor pre herecký prejav. Avšak jedine postavy Tomasa (Michael Vrzala) a Jenny (Kristína Karnátová) boli vnútorne naplnené, hlasovo aj pohybovo prepracované, plastické aj vizuálne zaujímavé. Nielen kostýmami, ale aj hlasovým prejavom, gestami a pohybom naozaj pôsobili ako zrelší manželský pár s deťmi. Jennina intonácia jednotlivých replík postupne gradovala v kontraste s tým, ako sa od nej jej manžel Tomas vzďaľoval a túžil po romániku s Katarínou (Bronislava Kováčiková). Nevyvrcholilo to však hysterickým záchvatom, ale ako zrelá rozumná žena a matka si zachovala dôstojnosť. Tomas svojím hlboko položeným hlasom rovnako pôsobil vyrovnane, hlas zmenil až v momente náhleho pobláznenia a ocitnutia sa v „slepej uličke“, keď mu Frank dával neslušné návrhy alebo ho Katarína chcela zviesť a vyspať sa s ním. Rovnako ako postava Jenny uprednostnil v kritickej chvíli rozum pred márnivosťou a pochabosťou. Snahu naplniť svoju postavu mal aj Peter Ondrejíčka v úlohe Franka ako manipulátora a tyrana. Bolo vidieť tendencie stvárniť zdanlivo nenápadného muža, ktorého však vie rozčúliť aj maličkosť a predovšetkým jeho manželka Katarína. Vonkajšími prostriedkami sa chcel odpútať od Kataríny, ale vnútorne jeho boj nebol prítomný. Na všetko reagoval ukričaným hlasovým prejavom, čím ukrátil svoju postavu o gradáciu. Bronislava Kováčiková svoju postavu Kataríny herecky nenaplnila, bola chladná a správaním skôr interpretovala pubertálne dievča ako manželku. Jej polonahé telo a líškavé správanie nielen k manželovi, ale aj k Tomasovi počas celej inscenácie, podčiarklo v závere myšlienku predávania jej tela, ale iný význam nenadobudlo a pôsobilo lacno až vulgárne.
Inscenačný tím sa snažil zobraziť komplikovanosť a vyprahnutosť vnútorných svetov, poukázať na pomyselného démona, ktorý manipuluje s telami, s emočným svetom a konaním postáv. Príjemne to kontrastovalo s klavírnou hudbou a operným spevom, ktorá zvýrazňovala myšlienku prázdnoty. Pocit prázdnoty bol však prítomný od začiatku do konca inscenácie, na čom participovali nenaplnené herecké výkony. Cyklickosť a nikdy nekončiaci kolobeh bol zobrazený veľmi priamo a jednoducho, ale herecké výkony nezasiahli diváka prítomnou silnou existenčnou myšlienkou. Postavy si boli vedomé svojich problémov a ich repetitívnosti. Boli trpiteľmi svojho osudu, ktorý nemožno zvrátiť.
Bibiána Švecová
3. bc. KDŠ
Réžia (3. bc., KRD): Juraj Hanulík
Dramaturgia (3. bc., KRD): Alexandra Rychtarčíková
Výprava (3. bc., div. KS): Karina Molnárová
Produkcia (2. mgr., KDM): Natália Kuchtová
Účinkujú (3. bc., KH):
Katarína: Bronislava Kováčiková
Frank: Peter Ondrejička
Jenna: Kristína Kanátová
Tomas: Michael Vrzala
Premiéra: 8. 6. 2017, Štúdio Kaplnka
Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com