Dvaja na jedného

Karol Mišovic

Kto sa nesmeje je proti nám! Povedal Pantalone a vystrelil.

Nie je zvykom, aby inscenácia začínala oznamom: Vitajte na predstavení Dvaja na jedného. V inscenácii je zakomponovaná živá hudba, preto vás prosíme, aby ste si vypli svoje mobilné telefóny. Nie stíšili…vypli. Inak sa stane toto (zvuk rušenia signálu). A potom sa stane toto (zvuk odistenia revolveru). Už toto úvodné hlásenie udáva základný tón najnovšej inscenácii v Divadle Lab Dvaja na jedného. Paradoxne však nejde o žiadnu hru zo súčasnosti, ale o „remake“ klasiky  divadelnej komédie – Sluha dvoch pánov od Carla Goldoniho, adaptovanú Angličanom Richardom Beanom do mafiánskeho prostredia. V adaptácii sa zo slnkom zaliatych zákutí Benátok dostávame do roku 1963 do hmlou zahaleného anglického Brightonu. Postavy už nemajú mená prebraté z komédie dell’arte, ale predstavujú typické živly podsvetia (boss, jeho naivná dcéra, nekalý právnik, účtovníčka a podobne). Bean z Goldoniho ponechal vzťahy medzi postavami, ale scény situoval do anglického podsvetia. Týmto zaujímavým prenosom Goldoniho tristoročná hra získala novú tvár, ale nie absolútne kompletnú. Stratili sa v nej mnohé podtexty a výstupy s možnosťami na herecké „špílce“ (scéna čítania listu bez znalosti písmen, scéna lepenia odpečateného listu, scéna kedy Truffaldino „učí“ Brighellu servírovať, etc.). Zosúčasnený prepis zasa ponúkol iné možnosti a to predovšetkým v irónií na britskú spoločnosť. Aj keď stojí za uváženie či všetky odvolávky a vtipy viažuce sa na anglické kontexty by nebolo lepšie nenásilne pretransformovať na slovenské či aspoň nášmu publiku bližšie. Keďže ťažko sa Slovákovi odhaľuje vtip o zločincovi Lucky Lucianovi, futbalistovi Denisovi Comptonovi či európskej kuchyni v anglickej krčme. Jedna z mála týchto zmien sa udiala pri úteku Rachel a Stanelyho. Ich cieľ, Austráliu, tvorcovia vymenili za emigráciu do „Českoslovinska“, čo pôsobilo ako jeden z najtrefnejších vtipov predstavenia, ktorý naberal na intenzite aj svojou repetíciou.

Titul naštudoval ako pedagogickú réžiu so svojím hereckým ročníkom (tretí ročník Bc.) Peter Mankovecký. Jeho režijné vedenie sa nevyznačuje druhým či tretím plánom a interpretačnú líniu či ústrednú myšlienku by sme v ňom tiež ťažko hľadali. Išlo mu predovšetkým o skomponovanie scén do homogénneho tvaru, kde by poslucháči herectva na javisku Lab-u predviedli svoje formujúce sa remeslo. Prioritnými komponentmi pre réžiu, ktorá skôr príbeh dekorovala než dopĺňala o významotvornejšie a prehĺbenejšie mizanscény, sa stala hudobnosť a paródia (s tým súvisiaci aj štýl herectva, do ktorého režisér protagonistov úspešne štylizoval). Stretneme sa tu s paródiou všemožného druhu. Či už s dominantnou paródiou na mafiu, alebo s paródiou na akýkoľvek ženský element (žena je v inscenácii vnímaná poväčšine ako objekt sexuálneho záujmu, bez hlbších tematických valér) či s paródiou na sentimentálne telenovely (červené svetlo a sentimentálna pieseň pri stretnutí Rachel a Stanelyho).

Prostredie mafiánskej „highsociety“ je navodené už na začiatku inscenácie, keď po spomínanej zvučke z volávky sa na scéne pomaly rozsvecuje pouličná lampa, pod ktorou stojí tajomný muž v klobúku (v skutočnosti Lloyd), pri čom z reproduktoru počujeme jeho hlas, ktorý uvádza diváka do  príbehu, ktorého bol nedávno svedkom. Tento prológ je priamym odkazom na gangsterské filmy, ktoré poväčšine začínajú podobnou expozíciou. Lenže k tomuto oblúku  či odvolávke sa v ďalšom priebehu inscenácie už nevrátime. Iba pri mafiánskych scénach, kedy každý mieri na niekoho iného aspoň jednou zbraňou a v záverečnej scéne za melódie z Pulp fiction, kedy všetci herci (okrem tých čo práve hrajú v kapele) mieria revolverom do hľadiska. Toto je však jedna z mála mizanscén, kedy sa tvorcovia bližšie vyhrali s motívom podsvetia či aj s rokom 1963 (ak to nepredpisoval priamo autorov text). Tu sa totiž nachádza aj najväčšie úskalie inscenácie, keďže režisér Mankovecký v bulletine  tvrdí, že uprednostnil Beana pred Goldonim, pretože je modernejší. Možno je súčasnejší, ale jeho predchodca z osemnásteho storočia bol vskutku lepším dramatikom. Goldoniho originálny text totiž pôsobí omnoho sústrednejšie a logickejšie a ponúka veľkorysejšie možnosti ako pre réžiu, tak aj pre herecké stvárnenie. Režisér Beanovu adaptáciu v Lab-e iba nahrubo ilustruje a chýba mu invencia, pri ktorej by mizanscény nevychádzali len čisto z textu (okrem pridaných songov a choreografií) a neskĺzali len do obsahového čítania hry. Taktiež je protirečivé tvrdenie v bulletine, že Dvaja na jedného je komédia dell’arte. Pôvodný Goldoniho príbeh bol síce napísaný ako bodový scenár pre najväčšieho talianskeho komika osemnásteho storočia Antonia Sacchiho, ale Goldoni ho neskôr prepracoval do pevne viazaných replík a charakterom a situáciám dal psychologickú hĺbku (a práve táto verzia sa v divadlách hráva). Síce aj táto úprava, podobne ako o tristo rokov neskôr Beanova, ponúka možnosti na lazzi, burle a generici, ale len kvôli tomu sa z nej nestáva komédie dell’arte.

Za základný zdroj komiky Mankovecký určil lascivitu a vulgaritu, ktorá v inscenácii tvorí väčšinu vtipov (či už slovných alebo situačných). Prvoplánové vtipy a dvojzmysly, kedy napríklad Charlie napodobňuje masturbáciu s mikrofónom, análny sex Kakadúa s Pauline, repliky o slepačích guliach či niekoľkonásobné obchytávanie ženských pŕs, sú poväčšine jediným humorom, ktorý v situáciách vzniká. Je teda otázne či sa zo situácií nedalo vyťažiť aj viac ako tieto prvoplánové a mnohokrát ani diváckym smiechom neodmenené narážky.

Keďže ide o prvú z absolventských inscenácií poslucháčov tretieho ročníka herectva a k tomu všetkému ešte o pedagogickú réžiu, tak sa hlavné tvorivé sily sústredili na herecký prejav. Mankovecký viedol študentov správne v línii hereckej hyperboly, kedy svoje postavy nemusia zbytočne prežívať a psychologizovať, ale sú nútení využiť hereckú skratku a nadsázku. Opisnosť a naturalizmus sa totiž Goldoniho hrám a pravdaže aj úpravám jeho textov spierajú, keďže je pri nich potrebná divadelnosť a antiiluzívnosť. Pedagóg tak pre svojich študentov pripravil naozaj ťažkú skúšku, keďže žáner komédie je ten najnáročnejší. Tvoriť humor na javisku nie je vôbec jednoduché a poslucháči sa práve tu môžu naučiť ako narábať s gagom, pointou, konverzačným aj situačným humorom. Mankovecký im však bol v tomto dobrým vodcom a skúseným pomocníkom, veď jeho predchádzajúce režijné opusy takmer vždy smerovali k tomuto žánru (Na koho to slovo padne, Testosterón, Okuliare Eltona Johna, etc.).

Najväčšiu hereckú záťaž pripravil režisér pre Tomáša Gregu, ktorého obsadil do titulnej postavy sluhu či Beanovsky lepšie povedané – bodyguarda dvoch pánov. Herec predstavuje Francisa ako vrtkavého posluhovača, ktorý srší nehynúcou energiou. Pre mladého poslucháča bola táto postava výzvou, s ktorou sa však napriek svojej javiskovej mladosti dokázal hravo, aj keď nie bez škrabancov, vysporiadať. Najviac kolísavý bol v niektorých motiváciách a podtextoch svojho konania. Taktiež si ešte neosvojil prácu s pointami slovných bonmotov, ktorým niekedy chýbal dôslednejší akcent. Grega sa plnšie rozohráva až pri svojom prvom monológu (druhý obraz) (úvodná spoločná scéna je svojou replikovou úsečnosťou a vzťahovou zmätenosťou nevďačná aj pre ďalších javiskových partnerov). Pre jeho výraz je typický fičúrsky úsmev, ktorý najviac využije pri balení Dolly alebo aj pri spriadaní svojich plánov, ktoré prezentuje hľadisku. Gesticky výraz taktiež nestagnuje a väčšinou so široko otvoreným gestom rúk, s ktorými málokedy ide vyššie nad ramená či zdvihnutým ukazovákom, prezentuje divákom úmysly svojej postavy. Jeho Francis nie je hlupák, ktorý má šťastie, ako Goldoniho Truffaldina často v inscenáciách interpretujú. Gregov sluha je rojko, ktorý má dar výrečnosti a prefíkanosti (bohužiaľ sa u Beana a Mankoveckého stratila črta Truffaldinovho/Francisovho fanfarónstva a furianstva). Svoje klamstvá svojim pánom ponúka v rýchlom tempe, nezamýšľa sa nad tým, čo hovorí a aký to má význam, nedá si žiadnu pauzu medzi informáciou z mozgu a jej vyslovením a hovorí s obrovskou rýchlosťou, ale predovšetkým hereckou uveriteľnosťou. V situáciách, kedy ostatní prestávajú veriť jeho tvrdeniam použije herec citoslovce „UA“, v ktorom akcentuje polohou: „A čo teraz? Rýchlo niečo vymysli.“ A taktiež aj vymyslí, jeho Francis dvoch pánov je neustále v strehu a pripravený reagovať na všetky podnety. Aj na tie od divákov, pričom scény, kedy do diania na javisku zapája aj hľadisko patria k jeho najautentickejším výstupom, kde dokazuje, že je aj obratným improvizátorom so schopnosťou okamžitej reakcie, ktorej nechýba vtip a nápad. So svojskou energickosťou odohrá aj výstup hádky samého so sebou, kedy sa jeho výraz triešti na dve schizofrenické osobnosti. Na toho submisívnejšieho, stiesneného v priestore, ktorý sa bojí aj vlastnej tône (Grega sa trasie po celom tele a zoviera päste) a toho asertívnejšieho, ktorý v kŕči agresorsky reve a používa násilie na svoje druhé ja (Grega sa niekoľkokrát udrie a následne sa hádže po zemi).

Z postavy Pantaloneho, benátskeho kupca, sa v novej verzii stal boss mafiánskej bandy Charlie „Kraken“ Clench. V podaní Karola Tótha si „Kraken“ snaží zachovať dominantnosť, štýl, eleganciu a vždy prítomný pragmatizmus. Tóth zvýrazňuje práve tieto základné polohy pre postavu šéfa, ktorý sa smeje vlastným vtipom (najviac v poslednom výstupe, keď zažartuje, že peniaze dodá až o dva roky sa dlho a kŕčovito ako jediný na tomto žarte smeje), s nadhľadom sa čuduje zmätku okolo seba, pragmaticky všetko komentuje, vždy chce mať všetko pod kontrolou, ale niekedy sa nevyhne ani preliatiu slzy (keď spomína na manželku, ktorá ho opustila a odcestovala do Španielska). Pri tom Tóth vždy minimalistickou, ale zároveň tvárnou mimikou ozvláštni svoj výstup, a z jeho výkonu jasne cítiť dokonalý herecký odstup a iróniu (často chladne a vecne komentuje vzniknutú situáciu), s ktorými vedome pracuje. Takmer vždy začína rozprávať s pokojnou intonáciou, z ktorej v prirodzených variáciách prechádza do rôznorodejšej reakcie na situáciu (či sa už jedná o intonáciu, gesto či mimiku). Svoj uhladený pokojný výraz najviac poruší v scéne pred obedom, kedy odmieta sedieť v Comptonovom salóniku, lebo on je fanúšik Tottenhamu. Vtedy nečakane vybuchne a imituje typické buranské fandenie na futbalovej tribúne a po ukončení tohto emočného výlevu si okamžite opäť sadá a akoby nič prechádza k svojej pôvodnej stoickej polohe.

Herecký nadhľad a  štylizáciu možno odčítať aj zo stvárnenia Noëla Czuczora, predstaviteľa adepta na herectvo Kakadúa (u Goldoniho Silvio, v Beanovom origináli Alan). Toho Czuczor predstavuje poväčšine v dvoch polohách. Buď ako dumajúceho Hamleta, ktorý sa odhodlal k činu a z toho pramení aj jeho mierny patetizmus (herec úmyselne pracuje s touto polohou, ktorá je pre jeho Kakadúa typická a využíva ju aj vo svojich civilných výstupoch) alebo ako absolútnu karikatúru pseudoumelca, ktorý sa pri každej narážke chystá rozplakať. Jeho interpretácia podobne ako Gregova a Tóthova ponúka množstvo hereckých nuáns a medzi tie najvďačnejšie patrí scéna, kedy Stanely preruší jeho heroický monológ vetou: Vy ste herec? Czuczor sa v sekunde zastaví a so sebastrednou malichernosťou odpovie: Je to vidieť? Herec tak vytvára premyslenú figúrku naivného a patetického milenca, ktorý radšej koná slovom, než skutočným činom.

Jaroslav Kyseľ stvárňuje Stanelyho Coola, vraha brata svojej milenky, presne podľa priezviska postavy. Na javisko vstupuje ako štramák s dohora nagelovanými vlasmi, vo fialovom saku s odhalenou hruďou (s krížikom na krku) a štýlovými, taktiež fialovými okuliarmi. Postavu kreuje ako sebastredného bohéma s až masochistickými úchylkami. Jeho najvďačnejšie party sú práve tie, kde z absolútne civilného prehovoru strihom prejde do odosobneného komentára stranou. Otázne je, prečo sa Mankovecký pri úprave hry nevzdal scény, kedy Stanely prichádza na scénu iba v uteráku a Francis sa s úžasom pozastaví nad chlpatosťou jeho teľa. Keďže Kyseľ touto „deformáciou“ netrpí je vyhrávanie tejto mizanscény prebytočné.

Stanelyho milenku Rachel v alternácii stvárňujú Kristína Svarinská a Jana Kovalčíková. Obe herečky postave dodávajú dievčenský šarm, rozhodné gesto a koncentrovanú energiu. Avšak obe predstaviteľky nepostihli všetky možnosti, ktoré im postava ponúkala, ale nie je to chyba ich hereckých možností. Ruka režiséra postavu Rachel, inkognito prezlečenú za svojho nebohého brata, zbytočne ochudobnila práve o motív pretvárky a prevleku, ktorý ponúkal bohatšie možnosti na vykreslenie a komické rozohranie situácií. V inscenácii sa totiž herečkám dá len ťažko veriť, že naozaj pred ostatnými hrajú muža, a že im to javiskové postavy aj veria. Obe totiž hrajú nalíčené s nezamaskovanými vlasmi (Svarinská s chvostom, Kovalčíková so stočenými v drdole), blúzkou prezrádzajúcou ich ženské vnady a topánkami na podpätku. A nefunguje to ani pri argumente, že Rachelin nebohý brat bol „bukvica“. Naopak ich erotický tanec (spomalené rytmické lascívne pohyby) pri scéne odhalenia svojej totožnosti je z ruky režiséra už príliš pritiahnutý. Veľkou devízou oboch predstaviteliek je ale ich jazyková schopnosť, obe najlepšie zo všetkých protagonistov narábajú s artikuláciou a frázovaním, vrátane presného obsahu významov replík (napríklad scéna vysvetlenia pravdy o identických dvojčatách). Ich kolegovia totiž niekedy príliš rýchlo omieľajú svoje texty, nečakajú na reakcie publika, alebo im absolútne zlyháva artikulácia (od sykaviek až po nezrozumiteľnosť).

V činohre je trojalternácia vzácnym úkazom, ale Mankovecký sa pre tento čin musel rozhodnúť z kvantitatívneho dôvodu, keďže Beanova hra ponúka len tri ženské charaktery a žien v hereckom ročníku je spolu sedem (ostatné alternantky Pauliny a Dolly keď nehrajú jednu z  postáv sú v spevácko-tanečnom zbore). Katarína Andrejcová, Paula Staroňová aj Dominika Zeleníková hrajú Pauline ako hlúpe a naivné dievčatko, s ružovou čelenkou vo vyfúkaných vlasoch. Prvý výstup je predovšetkým pre Pauline veľmi nevďačný, keďže musí hrať iba jednu polohu a tú obháji len niekoľkými replikami počas asi pätnásťminútového dialógu. Všetky tri alternantky sa najlepšie predstavujú v scéne s otcom a následne s Rachel (tretí obraz). Vtedy ich Paulína detinsky plače na lavičke a odmieta Roscoa za manžela. Otec ju však balamutí na sobášom nadobudnutý materiálny zisk a Paulina okamžite prestane hrať svoj silený plač a začne sa bližšie zaujímať o tieto vytúžené statky. Všetky tri protagonistky hlúpu a panovačnú „barbie“ v ružových šatočkách predstavujú so správnou mierou štylizácie a hereckého nadhľadu a takmer na nerozlíšiteľnej kvalitatívnej úrovni.

Z komornej Smeraldíny sa v úprave stala účtovníčka Dolly, ktorá však, aj keď s komentármi, slúži Charliemu a jeho dcére ako poskok pre všetko (od otvárania dverí, držania dáždnika až po roznos korešpondencie). Dolly je prívrženkyňa feminizmu, ktorá verí v ženskú revolúciu, a ktorej je absolútne proti srsti sexistický pohľad na jej osobu. Ale paradoxne ju práve tento spôsob komunikácie vzrušuje. V podaní Agnes Jókai je Dolly chladnou glosátorkou, ktorá všetko komentuje s dávkou odstupu a intonačného chladu. Jej alternantka Michaela Halcinová pôsobí emotívnejšie, ale oproti Jókai jej intonácie si nie zakaždým udržia údernosť poznámky a nie vždy vystihne pointu repliky. V čom aj napriek silnému maďarskému akcentu Jókai vyniká.

Ostatní herci dostali od Beana minimálny priestor, ktorý sa síce snažili naplniť, ale obmedzenosť ich figúr na to nestačila a tak len dotvárali kolorit prostredia okolo Francisa. A to doslova, keďže Gregov sluha/bodyguard dostal najväčší priestor, a to na úkor ostatných. Naskytá sa preto otázka, prečo si pedagóg vybral pri svojej réžii práve hru, ktorá neposkytuje rovnocenný priestor pre všetkých študentov jeho ročníka a sústreďuje sa len na jednu až štyri postavy. Nie je to síce prípad minuloročnej pedagogickej réžie prof. Emila Horvátha, ktorý naštudoval Shakespearovho Richarda III., kde do hlavnej postavy obsadil herca, ktorý titulné postavy tvorí na škole skoro v každej inscenácii tohto ročníka (pravdaže na nadpriemernej kvalitatívnej úrovni) a jeho spolužiaci, ktorí predtým hrávali menšie postavy naďalej ostali v úzadí. Do tohto extrému Mankovecký nezašiel, ale aj tak je Dvaja na jedného hra, ktorá nedáva  priestor pre toľko hercov, ako je študentov v ročníku. A je teda na študentoch réžie daného ročníka, aby využili potenciál aj ostatných poslucháčov.

O svojich hudobných schopnostiach nás poslucháči tretieho ročníka presvedčili už v minulej sezóne pri inscenácii (pôvodne predvádzačka z predmetu Herecká tvorba) Skúška orchestra. Muzikálnosť tohto ročníka nie je natoľko prekvapujúca keďže ich vedúcim je práve Mankovecký, ktorý je v slovenskom divadelníctve zapísaný predovšetkým ako hudobník.  Mankovecký vybral songy kapely Ventil RG, ktoré inscenáciu sprevádzajú celým dejom a herci ich nielen spievajú, ale doprevádza ich aj živá kapela zložená zo samotných poslucháčov (vrátane Timoteja Vrába z prvého ročníka, ktorý hrá na bicie). Piesne ako Nervózna família, Hlava XXII., Fajčenie škodí zdraviu a ďalšie svojimi insitnými textami podporujú (do veľkej miery) už insitné výrazové prostriedky, akými je inscenácia pretkaná a dotvárajú atmosféru veselej komédie plnej vzruchu a melodickosti. Otázne je však, či všetky piesne museli byť prítomné v inscenácii, keďže mnohé z nich nepodporujú fabulu, ale slúžia len ako atmosférotvorný prvok, nijak nesúvisiaci s dejom či danou postavou. Násilne pôsobí napríklad Stanleyho song Radšej budem dnes aktívny, ktorý uvádza replikou, ako sa snažil na fyzike rozsvietiť svoj penis.

Scénografiu Andrey Lenártovej tvorí predovšetkým typický anglický trávnik a dáždniky visiace z ťahov, ktoré predstavujú ako ochranu pred anglickým dažďom, tak ochranu pred žiarivými slnečnými lúčmi (táto scenéria nápadne pripomína Umbrella street v španielskom Alicante). Scéna tak spolu s lavičkou (rekvizita, s ktorou sa najčastejšie pracuje) evokuje „gardenparty“, na ktorej sa skutočne inscenácia začína aj končí. Kostýmy Martiny Golianovej reprezentujú štýl retro a presne zapadajú do obdobia, do ktorého je hra zasadená, teda do Anglicka v roku 1963. Kostýmová výtvarníčka sa vyhrala s detailmi kostýmov (rôznorodé doplnky ako kravaty, čelenky, šály), vysoko vyčesanými vlasmi, ale aj s presnou charakterizáciou postáv. Charlie v noblesnom obleku s klobúkom „buřinkou“, Pauline v jemne ružových kokteilových šatách s ružovou čelenkou, advokát Dangle v elegantnom a seriózne pôsobiacom okrovom saku či Dolly v tmavej koženej bunde a sukni pod kolená. Teda detailom a strihom vystihla jadro charakterizačného prvku postáv. Rozporuplnejšie pôsobili len vyššie spomenuté kostýmy Stanelyho a Rachel.

Na pôde školy teda vznikla inscenácia, ktorá zápasí so svojou myšlienkovou vyhranenosťou, ale pri tom ponúka divadelné osvieženie obohatené živou hudbou a jadrným humorom, aj keď o hranici únosnosti sa dá diskutovať. Tvorcovia pravdepodobne nemali ambíciu zaujať interpretáciou a výpovednosťou, ale chceli poukázať na talent niektorých začínajúcich adeptov na herecké povolanie. A to sa v mnohých prípadoch aj podarilo. Len škoda, že inscenácia prináša viac otázok než odpovedí. Ale tou správnou odpoveďou asi bude dlhodobo vypredané hľadisko aj na radových reprízach.

Karol Mišovic, doktorand na Katedre divadelných štúdií

Richard Bean: Dvaja na jedného

Réžia: Peter Mankovecký
Dramaturgia: Tomáš Procházka, Katarína Želinská
Scéna: Andrea Lenártová
Kostýmy: Martina Golianová
Produkcia: Petra Florišová, Dominika Zelinková

Účinkujú: Tomáš Grega, Karol Tóth, Katarína Andrejcová/Paula Staroňová/Dominika Zeleníková, Jana Kovalčíková/Kristína Svarinská, Jaroslav Kyseľ, Šimon Ferstl/Tomáš Turek, Noël Czuczor, Michaela Halcinová/Ágnes Jókai, Tomáš Pokorný, Timotej Vrab

Premiéra: 26., 28. a 29. novembra v Divadle Lab

iniciátor
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 26 27 28
29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com