Spolupatričnosť – cesta k prežitiu?

tanečnýNomadsúbor EastmanTomáš Baňacký

Festival Bratislava v pohybe hostil v Sále činohry SND belgický súbor Eastman s predstavením Nomad v réžii Sidiho Larbiho Cherkaouiho.

Cherkaoui vytvoril svoju prvú choreografiu na konci minulého tisícročia. Odvtedy sa podieľal na tvorbe viac ako 50 celovečerných diel a získal množstvo ocenení. Cherkaoui spolupracuje na choreografiách do činoherných, operných, baletných, ale aj filmových diel. Charakteristické pre ne je prepájanie prvkov rôznych kultúr, náboženstiev, ale aj štýlov. Po sérii úspešných choreografií, medzi ktoré patrí napríklad Sutra, na ktorej spolupracoval so šaolinskými mníchmi, v roku 2010 založil vlastný súbor Eastman so sídlom v Antverpách. Ten produkuje a šíri tvorbu svojho umeleckého šéfa, významného nielen vďaka svojmu nehierarchickému nazeraniu na pohyb a reč tela.

Choreograf si pri tvorbe Nomada zobral ako zdroj hlavnej inšpirácie púšť a jej prostredie. Už pri vstupe do sály sa v zadnej časti scény premieta na plátno motív suchom sužovanej, popraskanej pôdy – púšte. Cherkaoui nepracuje s týmto motívom len prostredníctvom projekcie, ale badať ho môžeme aj v iných zložkách – napríklad hudobnej, ktorá taktiež výrazne dotvára atmosféru. Hudobné prvky púštnych kultúr môžeme počuť v reprodukovaných zvukových nahrávkach, avšak tvorivý tím pri inscenácii využíva aj živú hudbu produkovanú performermi priamo na javisku.

Hneď v úvode sa na horizonte púštnej krajiny objavuje desať tanečníkov, ktorí sa postupne dostávajú do prednej časti javiska a svojimi pohybmi sa zmocňujú priestoru. Cherkaoui pri choreografii výrazne využíva symetrickosť, ktorá je neprehliadnuteľná hlavne pri obrazoch s menším počtom tanečníkov, ale aj v záverečnej časti, kedy je na podlahe súmerným pohybom postupne vytváraná mriežka z piesku. Aj keď zjavným prvkom choreografie bola symetria, v niektorých obrazoch, hlavne v úvodnej časti, sa ju performerom nedarilo dodržiavať. Avšak tanečníci v kontaktnejších momentoch svojimi telami zdôrazňujú tento zámer choreografa a vytvárajú súmerné obrazy prepletajúcich sa tiel. Napriek dynamike a rýchlosti tanečníkov v niektorých okamihoch sa z ich pohybov nevytráca ľahkosť a pocit slobody. Tanečníci na scéne zobrazujú aj hmotné motívy púšte, ako napríklad typické zvery, dôležitejšie je však stvárnenie vlastností púšte a existencie v nej. Životy kočovníkov, tak ako aj telá tanečníkov na javisku sú síce slobodné, ale na druhej strane je v prostredí, v ktorom sa nachádzajú, pre jednotlivca nemožné prežiť, čo zvýrazňuje dôležitosť spolupatričnosti jednotlivých nomádov. Cherkaoui v inscenácii neotvára výraznejšie tému migrácie, ako sme sa z názvu mohli domnievať, ale poukazuje práve na dôležitosť akejsi jednoty a spolupatričnosti, aby sme sa nestali bezcieľne putujúcimi osamelými nomádmi. Pretože individualita nezabezpečuje prežitie ani v púšti, ale ani v dnešnom uponáhľanom svete.

TOMÁŠ BAŇACKÝ,  3. BC KDŠ

Sidi Larbi Cherkaoui & Eastman: Nomad

Inscenačný tím:
Choreografia a réžia: Sidi Larbi Cherkaoui

Hudobná kompozícia: Sidi Larbi Cherkaoui, Felix Buxton, Kaspy N’dia

Dodatočná hudba: Yarkinfeaturing The Sufi Vocal Masters, Al Adhan, Al Qantarah, Fadia Tomb El-Hage, Oli Savill (perkusie), tradičné piesne z japonských ostrovov Amami

Živá hudba: Kaspy N’dia

Zvuk: Felix Buxton

Kostýmy: Jan-Jan Van Essche

Scéna: Willy Cessa, Adam Carrée

Svetlá: Willy Cessa, Sam Mary

Video: Paul Van Caudenberg

 

Tancujú: Oscar Ramos, Shawn Ahern, Mabrouk Gouicem, Mohamed Toukabri, Kazutomi Kozuki, Pol Van den Broek, Verdiano Cassone, Wang Qing, Stephanie Amurao, Nemo Oeghoede

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com