Zuzana Ferenczová: Vyskočiť z kože

Externý redaktor

Viac ako len ďalšia tehotná teenagerka

Búrlivé časy pubery - kto by to nepoznal? Dievčatá sú pojašené, vyzývavo sa obliekajú a nemožne sa maľujú, chlapci rebelujú a dievčatám sa posmievajú. Takýto stereotyp však nie je pravidlom – že existujú aj výnimky, potvrdzuje hra Zuzany Ferenczovej Vyskočiť z kože, ktorú pod vedením režiséra Petra Palíka naštudovala Katedra bábkarskej tvorby v Divadle Lab.

Hlavná postava, nazvaná univerzálne – Dievča, je tehotná. Dostáva sa pred dilemu, ako tento „Problém“ (ako ona sama dieťa oslovuje) vyriešiť. Na jednej strane vie, že dieťa si nemôže nechať, no na druhej strane ho nechce zabiť, pretože si nie je istá, čo sa s ním stane po smrti. Pomaly si uvedomuje, aké ťažké je urobiť dôležité a zásadné rozhodnutia v živote, čo ju vedie k ďalším otázkam ako: Prečo sú rozhodnutia také ťažké? Čo je dobré a čo zlé, a ako to rozlíšiť? Ale hlavne: Čo je po smrti? Hľadá odpovede, no jej uzavretá povaha jej nedovoľuje zdieľať svoje problémy, lebo cíti, že nik v jej okolí jej nie je schopný pomôcť. Preto sa rozhodne okúsiť smrť a na vlastnej koži zistiť čo je potom. Spojenca nachádza jedine v Chlapcovi, ktorého náhodne stretáva v škole, a s ktorým sa postupne spriatelí natoľko, že je ochotná prezradiť mu svoje tajomstvo.  

Divák nahliada na problém Dievčaťa z jej perspektívy, čiže cez pohľad násťročného človeka. Pozornosť sa sústreďuje na jej vnútorné pocity, jej postoj voči okoliu, a tomu sa podriaďuje každá zložka inscenácie, no najciteľnejšie a najvýraznejšie práve tá výtvarná. Scéne (Zuzana Kadlčáková) dominuje veľký priehľadný kváder, ktorý v inscenácii slúži ako univerzálna a ústredná rekvizita, no hlavne slúži na znázornenie duševného stavu Dievčaťa – často sa do búdky zatvára, presne ako sa uzatvára sama do seba, dusí svoje pocity a nevie si dať rady. Ide až „vyskočiť z kože“ od všetkých tých myšlienok a možností, ktoré jej víria v hlave, a s ktorými sa nedokáže nikomu zveriť, je stiesnená a bezradná.

Dievča sa snaží nájsť pomoc aj u dospelých, no neúspešne. Tí sa buď zamotávajú do vlastných prázdnych a nezmyselných odpovedí (akým je aj výrok učiteľky, že rozhodnutia sú rozhodnutia lebo sú rozhodnutia), alebo problémy Dievčaťa berú na ľahkú váhu a správajú sa k nej povýšenecky. Tým druhým prípadom je Lekár, ktorý je v inscenácií veľmi výstižne zobazený. Nie je človekom z mäsa a kostí, ale je to nadmerná, plochá a anonymná figurína bez tváre, z ktorej máme dojmy rôzne, len nie také, že by tento „človek“ dokázal Dievčaťu pomôcť. Svojou veľkosťou a neosobnosťou je odpudivý, pôsobí chladne a odmerane. Opačne pôsobí animovaná bábka psa, ktorá sa objavuje v niektorých scénach. Ten akoby ochraňoval Dievča, bol jej oporou v ťažkých chvíľach. Keď jej nepomôžu ľudia, je tu on – síce nemý a takisto bez akejkoľvek odpovede, po ktorej Dievča tak prahne, no je tam a to stačí. Pes je veľký, čierny a chlpatý, no nepôsobí nebezpečne, práve naopak, je k nej priateľský a vnímavý. Dievčaťu vytvára pocit bezpečia a napriek tomu, že je to bábka, pôsobí veľmi živo, čo svedčí aj o zručnosti tvorcov a hercov.

Síce dieťa v hre ešte nie je na svete, v inscenácii sa objavuje niekoľkými spôsobmi a divák tak môže cítiť jeho neustálu prítomnosť. Či už je to prostredníctvom nejasného obrazu plodu v matkinom bruchu premietnutom na spomínanom kvádri, alebo keď sa transformuje do trubicovitého hada, ktorý vychádza Dievčaťu z brucha a celú ju obtočí a pohltí presne tak ako novonarodené dieťa zaberie matke všetok voľný čas a myšlienky, ktoré sa potom upínajú len na dieťa. Neskôr sa zjavuje v podobe konkrétneho bábätka-bábky a svojimi obrovskými očiskami akoby presviedča Dievča, že sa nemá čoho báť a ona naozaj na pár okamihov zabudne na svoje ťažkosti a vychutnáva si pokoj, ktorý dieťa šíri.

Pre charakter Dievčaťa nemá Alžbeta Kamasová veľkú možnosť herecky vyniknúť v rôznorodejších situáciách a teda ani v širokej škále emócií. Väčšinu času je smutná, hĺbavá, alebo bez nálady. Jej sklesnutosť a ponurá nálada sú však uveriteľné. Najvýraznejšie pôsobí v momentoch, kedy sa izoluje od okolitého sveta, vnútorne prežíva svoje problémy a z reproduktoru znejú jej myšlienky, ktorých sa nemôže zbaviť.

Dievča je na svoj vek vyspelé, čo možno vidieť v kontraste s rovesníčkami – kamoškami Ikou (Michaela Kučerková) a Kikou (Mária Rogoňová). Tie sú verným obrazom typických teenageriek – počnúc oblečením, ktoré je ich témou číslo jeden (hneď za tým nasledujú samozrejme chalani, poprípade nekonečné debaty o tom, ako zbaliť „telinára“...), celkovým dojmom, ale hlavne správaním, ktoré je veselé a zároveň ľahkovážne. Vhodne použité slangové výrazy (Čau čúza!) pobavia a zapadajú do celkového charakteru stvárňovaných dievčat. V scénach ako na diskotéke, kde pijú alkohol a koketujú s mužmi (to všetko za doprovodu hlasnej modernej pop hudby), alebo keď si dievčatá dopisujú na internete a sedia pred imaginárnymi počítačovými obrazovkami, od ktorých sa nemôžeu odtrhnúť, svojimi výstupmi Kučerková a Rogoňová oživujú inscenáciu a nedovoľujú jej tak úplne skĺznuť do pesimisticko-filozofickej tragédie o tehotnej teenagerke.

K charakterizácii postáv prispeli aj kostýmy (Zuzana Kadlčáková). Ika a Kika majú vo všetkých scénach súčasné oblečenie typické pre mladé baby – legíny, šaty, topy, tielka s hlbokými výstrihmi – to všetko v pestrých farbách, s rôznymi doplnkami (ozdoby vo vlasoch, kabelky). Dievča chodí oblečené zásadne v čierno-červenej kombinácii, tak typickej pre teenagerov, ktorí sa nechcú stotožniť s ostatnými, chcú byť individualistami a líšiť sa. 

Kontrast medzi Dievčaťom a jej kamarátkami je posilnený v druhej časti inscenácie, kedy Ika a Kika debatujú o tom, čo si obliecť, keď nastane koniec sveta a pomedzi repliky sa stavajú do strnulých gest, hýbu sa mechanicky ako bábiky, čo posilňuje ich grotesknosť. Sú iba bábkami rozmýšľajúcimi povrchne a svojimi malichernými problémami a rečami pôsobia umelo, niekedy až smiešne. Režisér Palik tým výstižne zobrazil rozdiel medzi bezstarostnými kamoškami a trápiacim sa Dievčaťom. Nemožno však povedať, že Ika a Kika sú vyslovene hlúpe, práve naopak – hneď si všimnú, že s Dievčaťom niečo nie je v poriadku a vytušia, čo je vo veci. Jej neprístupnosť im však nedovolí preniknúť hlbšie k problému, a tak ostávajú vonkajšími pozorovateľkami jej trápení. Jej odstup je zdôraznený už spomínaným kvádrom, do ktorého sa Dievča uzatvára, a nedovolí tak nikomu, aby k nej prenikol.    

Zrejme aj pre absenciu mužov v bábkohereckom ročníku režisér do úlohy Chlapca obsadil ženu (Alena Vojteková). Síce je nám od začiatku jasné, že chlapčenskú postavu stvárňuje dievča, nepôsobí to rušivo, práve naopak, dodáva to postave ďalší rozmer – zistíme, že netreba všetko vnímať cez stereotypy, a že veci ani ľudia nie sú vždy takí, ako sa na prvý pohľad zdajú. Chlapec nie je ľahkovážny ako Ika a Kika, ale svojím až romantickým náhľadom na svet má bližšie k dievčenskej povahe. Keď spozná Dievča, chce jej pomôcť a popri tom sa do nej zamiluje. Nie je typom vystatovačného teenagera, ako to u chlapcov býva v tomto veku zvykom. Vojteková takúto zmenu pohlavia zvládla – na zvýraznenie „chlapskosti“ využila nielen hrubší hlas, ale aj chôdzu, či typické mužské gestá a pohyby.

Inscenácia Vyskočiť z kože je veľmi nápaditá, no akoby postrádala koniec. Od dilemy Dievčaťa, či si nechať, alebo nenechať dieťa, sa odvíja celý príbeh – stáva sa ústrednou témou, no konečné rozhodnutie neprichádza. Príbehu chýba jednoznačné riešenie problému, na ktoré sa čaká od začiatku do konca. Ani v závere samotnej hry vlastne nie je jasné, ako sa Dievča rozhodne, čo je škoda, pretože príbeh si to žiada. Tento nedostatok však nekazí celkový dojem inscenácie. Jej výpoveď je čitateľná, prevedenie nepostráda humor, no zároveň nezľahčuje a dáva do pozornosti problematiku tehotenstva násťročných dievčat, čo je aj v dnes aktuálna téma.   

Barbora Forkovičová (Teória a kritika divadelného umenia, 1. bc)

Zuzana Ferenczová: Vyskočiť z kože

Réžia: Peter Palik

Asistent réžie: Zuzana Kollárová

Hudobný mix: Martin Macko

Scéna, bábky, kostýmy: Zuzana Kadlčáková

Produkcia: Adriana Ružičková

Hrajú: Alžbeta Kamasová, Alena Vojteková, Mária Rogoňová, Michaela Kučerková

Premiéra: 7. januára 2013 v Labe.

iniciátor
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 25 26 27 28
29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com