ANИA alebo Dobrodružstvá Anny zo Zeleného domu priamo na scéne!

externýDivadlo VetešAnnaViktória Anna Lesayová

Pre deti od 10 do 99 rokov. Divadlo Veteš nám ukázalo, ako sa divák môže pomyselne premeniť na postavu priamo počas predstavenia. Keď človek dostatočne vníma Anninu výpoveď, na mieste si uvedomí, že dieťaťom je skrátka stále.  Inscenácia ANИA vznikla na motívy svetoznámeho diela kanadskej spisovateľky Lucy Maud Montgomery – Anna zo Zeleného Domu. Jej jadrom sú príhody, v ktorých sa dospievajúce dieťa konfrontuje so základnými spoločenskými princípmi. Životné príbehy sú podávané s humorom, na ktorom sa nesmejú len deti, ale aj ich dospelí rodičia, učitelia, babičky a dedkovia. Miesto pre predstavivosť ponúka nielen interaktívna a pre bábkové prevedenie funkčná scénografia, ale aj hudba Zuzany Strnátovej a Michala Kinika. Tá potvrdzuje „průpovídku“ Divadla Veteš o tom, že „Punk není mrkev“. Ich divadlo je čistou a šantivou hrou.   Do deja nás vtiahne motív písacieho stroja, teda knižného príbehu. Anna na ňom píše o svojom vnútornom svete a...» pokračovať v čítaní

Maďarské tanečné divadlo inšpirované francúzskym dramatikom írskeho pôvodu spomína na Nežnú revolúciu

recenzorSamuel BeckettLajos Parti NagyAllegro Molto BarbaroAdam Nagy

Pri príležitostí osláv a spomienky na 30. výročie Nežnej revolúcie Tanečné divadlo Ifjú szívek vytvorilo inscenáciu s názvom Allegro Molto Barbaro, ktorý vo voľnom preklade znamená Veľmi veselé a barbarské.  Tanečné divadlo Ifjú szívek tvorí svoje choreografie výhradne z ľudových tancov. V prípade ich inscenácií môžeme hovoriť o folklorizme, lebo daný autentický tanečný a hudobný materiál už prešiel istou mierou štylizácie.  Choreograf Dušan Hégli použitím textu a námetu z hry Samuela Becketta Katastrofa vytvoril rámec choreografie. Na začiatku a na konci zaznieva text tejto hry. Tiež v tom možno odčítať istú symboliku, lebo hru Beckett napísal pri príležitosti uväznenia Václava Havla.   Názov predstavenia sa dokonale zhoduje s jeho atmosférou a náladou. Ľudový tanec má v sebe energiu, radosť, ľudskosť, voči čomu tvorí režijný zámer choreografa istý kontrast. Hégli využíva efekt divadla v divadle. Celá inscenácia je koncipovaná ako skúšobný proces...» pokračovať v čítaní

Chlestakov v Bratislave

externýRevízorAstorkaŠimon FroloVeronika Chovancová

Leonid Iľjič Brežnev a Gustáv Husák si v  roku 1972 dali svoj slávny bozk.  Fotografiu tohto bozku sa rozhodli použiť na svojom plagáte tvorcovia inscenácie Revízor v bratislavskom Divadle Astorka Korzo ´90. Členovia redakcie navštívili predpremiéru a o svoj zážitok sa s vami podelia v tomto rozhovore. Š: Čo hovoríš na najnovšie spracovanie Revízora v Divadle Astorka Korzo ´90?  V: Aktuálnosť hry Nikolaja Vasilijeviča Gogoľa je očividná. V dnešnom svete sa téma pokrytectva a túžby po peniazoch stáva stále viac viditeľnou. Inscenácia tak poukazuje aj na aktuálne spoločenské nedostatky. Navyše formou komédie. Mňa by ale zaujímalo ako si ty vnímal réžiu, pod ktorú sa podpísal poľský režisér a herec Łukasz Kos. Š: Musím sa priznať, že tvorbu režiséra nepoznám, ale vizuál plagátu vzbudzoval istú dávku kontroverzie, ktorú som očakával aj v inscenácii.  Spomenula si, že režisér je z Poľska, čo je, podobne ako Slovensko, krajina s veľkou...» pokračovať v čítaní

Spolupatričnosť – cesta k prežitiu?

tanečnýNomadsúbor EastmanTomáš Baňacký

Festival Bratislava v pohybe hostil v Sále činohry SND belgický súbor Eastman s predstavením Nomad v réžii Sidiho Larbiho Cherkaouiho. Cherkaoui vytvoril svoju prvú choreografiu na konci minulého tisícročia. Odvtedy sa podieľal na tvorbe viac ako 50 celovečerných diel a získal množstvo ocenení. Cherkaoui spolupracuje na choreografiách do činoherných, operných, baletných, ale aj filmových diel. Charakteristické pre ne je prepájanie prvkov rôznych kultúr, náboženstiev, ale aj štýlov. Po sérii úspešných choreografií, medzi ktoré patrí napríklad Sutra, na ktorej spolupracoval so šaolinskými mníchmi, v roku 2010 založil vlastný súbor Eastman so sídlom v Antverpách. Ten produkuje a šíri tvorbu svojho umeleckého šéfa, významného nielen vďaka svojmu nehierarchickému nazeraniu na pohyb a reč tela. Choreograf si pri tvorbe Nomada zobral ako zdroj hlavnej inšpirácie púšť a jej prostredie. Už pri vstupe do sály sa v zadnej časti scény...» pokračovať v čítaní

Stretnutie s meditatívnou medúzou

tanečnýLudumMedzinárodný festival súčasného tancaMiroslava Košťálová

Slovenský choreograf žijúci dlhodobo v zahraničí, Anton Lachky, sa slovenskému publiku predstavil prostredníctvom tanečnej inscenácie Ludum v rámci tohtoročného Medzinárodného festivalu súčasného tanca Bratislava v pohybe 12. októbra 2019 v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava. Termín „ludum dare“ predstavuje zrýchlenú súťaž vo vývoji videohier. Môžeme predpokladať, že práve to tvorilo východiskový materiál k tanečnej inscenácii Ludum, ktorá je zasadená do prostredia virtuálnej reality. Na začiatku sa stávame svedkami striedania rýchlych a pomalých pohybov tanečníkov, prostredníctvom ktorých v nás choreograf vyvoláva otázku o spôsobe prežívania reality a fantázie. To je neskôr umocnené rýchlym striedaním farieb na plátne, ktoré evokujú agresivitu a pokriky, príznačné pre videohry.  Ludum je kolektívnou choreografiou väčšej skupiny tanečníkov, prostredníctvom ktorej hlása Lachky návrat k hravosti a tanečnosti....» pokračovať v čítaní

Angažované zrkadlo

Israel HorowitzLebensraumKaplnkaAdam Nagy

Inscenácia Lebensraum Kateřiny Quisovej spracováva otázku, ako sa vie národ postaviť a vyrovnať so svojimi hriechmi minulosti. Fabula hry Israela Horowitza stojí na veľmi prvoplánovom príbehu. Nemecká kancelárka sa rozhodne, že ako „odškodné“ za 2. svetovú vojnu pozve Židov žiť späť do Nemecka. V inscenácii sledujeme životy rôznych ľudí, na ktorých má toto rozhodnutie veľký vplyv. Či je reč o odporcoch, Židoch žijúcich po celom svete, alebo o nemeckých rodinách. Režijno-dramaturgická koncepcia pracuje s kontrastami názorov jednotlivých postáv na jednej alebo druhej strane, ale aj s paralelami medzi fabulou a súčasnými spoločenskými udalosťami. Sú tam badateľné prieniky medzi dramatickou postavou Kancelárky a Angelou Merkelovou, ktorá tiež nesie na chrbte obvinenia, že otvorila dvere pre migrantov. Zároveň aj radikalisti, atentátnici, pripomínajú súčasných islamských teroristov.      Režisérka pracuje s fragmentáciou. V prvej polovici sa snaží vykresliť...» pokračovať v čítaní

TEKUTÁ REALITA alebo LIQUID REALITY búra STEREOTYPY

externýperformanceNaive to the boneDominika Horváthová

Počuli ste niekedy o francúzsko-kanadskej muzikantke Marie Davidson? Práve táto mladá umelkyňa z  Montrealu inšpirovala Evu Priečkovú pri formovaní svojej lecture performance, ktorá nesie názov po Mariinej piesni Naive to the bone alebo Naivná až na kosť.  Art Books Coffee alebo aj Galéria ABC na Baštovej ulici v Bratislave, ktorá vznikla a  pôsobí ako multifunkčný priestor, zameraný na reflektovanie umeleckej tvorby súčasných umelcov do 35 rokov, prepožičala svoju plochu ďalšiemu mladému jedincovi. Práve tu si návštevníci mohli vychutnať lecture-performance, ktorá bola plná fyzikality, muzikality a filozofie.     Nezávislá umelkyňa Eva Priečková, ktorá pôsobí a  tvorí najmä na slovenskej umeleckej scéne, nám svojou performance ozrejmila niektoré z mnohých stereotypných otázok o pohybe a o tanci ako takom. Hodinové predstavenie bolo rozdelené na dve osobité časti, ale v zásade boli nerozdeliteľné....» pokračovať v čítaní

Keď sa herec stane influencerom

externýNemá triedaDivadlo Jána PalárikaTamara Vajdíková

Písal sa rok 1989 a na návštevu našej školy sa chystal sám Prvý tajomník Ústredného výboru Komunistickej strany Slovenska, pán Ignác Janák. Zatiaľ čo niektorí študenti boli nadšení a aktívne sa zapájali do príprav privítania, iní jeho príchod bojkotovali, či dokonca chceli sabotovať. Potom prišiel november a on už na sľúbenú návštevu prísť nestihol.     Trnavské Divadlo Jána Palárika (DJP) sa v poslednom období stáva veľmi aktívnym nielen po inscenačnej stránke, ale aj vďaka rôznym podujatiam, ktoré pripravuje mimo hlavného programu. Či už sú to workshopy, vzdelávacie projekty, tvorivé dielne pre deti, dni otvorených dverí a iné akcie, je ich mnoho a veľa z nich je aj veľmi pútavých. Okrem týchto vlastných projektov DJP nedávno podpísalo aj memorandum o spolupráci s trnavským Malým Berlínom – novovzniknutým priestorom súčasnej kultúry (podobným ako Nová Cvernovka v Bratislave alebo Stanica Žilina-Záriečie). Práve vďaka tomu...» pokračovať v čítaní

Zem spojená s Labanom

ZemHTFMarta PolákováAdam Nagy

Choreografka Marta Poláková vytvorila spoločne so študentmi Katedry tanečnej tvorby performance Zem, v ktorej chcela poukázať na spojenie pôdy a tanečníka. Aby toto spojenie bolo pevnejšie, využila takzvanú Labanovu techniku tanca. Tanečníci tak museli reagovať aj na najmenšie vibrovanie a pohyb svojho kolegu. Táto reakcia sa premietla do ďalšieho pohybu a vznikla celková choreografia. Základnú myšlienku prepojenia pôdy a tanečníka podporili aj kostýmy, ktoré sa niesli v zemitých farbách. Tanečníci svojimi ladnými krokmi vytvárali rytmus, hudba bola redukovaná na minimum. Ak však zaznela, tak pripomínala radosť, mladosť, jarnú prírodu, ktorá sa prebúdza a nadobúda novú silu.  Prítomnosťou hudby predstavenie získalo dynamiku. Poláková v Zemi strieda statickosť a dynamickosť a vytvára cyklus pripomínajúci prírodu. Peformance Zem by však mohla mať aj druhotnú sociálnu interpretáciu. Jednotliví tanečníci mali svoje sóla, pri ktorých sa vymanili...» pokračovať v čítaní

Najväčšie nebezpečenstvo? Človek!

LabKarel ČapekR.U.R.Dominika Tekelová

Aké následky môže mať nekontrolovateľná moc v rukách človeka? Ekologické katastrofy, klimatické zmeny, vojny, hlad či stratu ľudskosti? A čo je to tá „ľudskosť“? Veď „ľudské prahne po krvi“, ako odznie v jednej replike z inscenácie R.U.R., ktorú v Divadle Lab režíroval Karol Rédli. Od prvotného vydania nadčasového dramatického textu Karla Čapka R.U.R. uplynulo už takmer sto rokov. Toto jedinečné dielo neustále ponúka široký priestor pre realizáciu inscenačného javiskového tvaru, ktorým otvára nové otázky spojené s existenciou človeka.  Inscenácia R.U.R. Divadla Lab v réžii Karola Rédliho a dramaturgii Nikolety Tužinskej predkladá a hromadí stále aktuálne problémy, ktorých pôvodcom je ľudský tvor. Spúšťa diskusie na tému manipulácie, slobody či hodnôt jedinca patriaceho do zmechanizovaného davu. Na videoprojekcii sa premietajú ekologické pohromy, výroba robotov a tváre detí. Prvá polovica inscenácie výrazne pracuje s tempom,...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com