DEADLINE 29.3

literárna súťažMedziriadkyViktória Anna Lesayová

Takmer doslova všade kričia Medziriadky, platforma mladej literatúry, autorských čítaní a letnej školy literatúry. V auguste 2020 sa bude konať 11. ročník literárnej súťaže, do ktorej sa môže zapojiť každý mladý človek do 26 rokov. Do súťaže je možné sa zapojiť s poéziou, prózou a dramatickým textom v troch kategóriách; žiaci základných škôl 5. – 9.ročník, študenti stredných škôl, študenti vysokých škôl, mládež do 26 rokov (max. 26 rokov v čase uzávierky), DRAMATICKÝ TEXT sa hodnotí bez vekového členenia. Tento rok prichádzajú Medziriadky s malou novinkou - po 10 rokoch menia spôsob odmeňovania. „Po novom porota nebude rozdeľovať prvé, druhé, tretie ani nijaké iné miesta. Namiesto toho určí 50 finalistov, ktorí dostanú pozvanie na týždenné podujatie v závere augusta. Letná škola literatúry bude už tradične nabitá workshopmi, besedami so spisovateľmi, čítačkami, diskusiami a prednáškami." Neboj sa vytiahnuť zo šuflíka svoj zošiť s vlastnou tvorbou, nechaj v ňom odložený len strach...» pokračovať v čítaní

Obraz lomeno myšlienka

TemeperamentyDJP TrnavaAdam Nagy

Adamov kaligram» pokračovať v čítaní

Add friend

Screens Up!LabNikol GažováTatiana Kubáňová

Inscenácia vznikla na motívy talianskeho filmu Paola Genoveseho Perfetti sconosciuti. Demaskuje jednotlivé medziľudské vzťahy, na oko fungujúcich priateľstiev, ktoré sa postupne rozpadajú. N/T.: Eva, prvá žena, s ktorou prichádza divák do kontaktu, navrhuje svojím priateľom hrať hru #Screens up. Tá sa však priamo integruje do ich vzťahov, či už kamarátskych alebo manželských. Zisťujú, že o sebe nič nevedia a násilne sa odhaľuje ich tajný život. T: Začala by som tým, čo ma zaujalo aj mimo línie príbehu, a to je značný posun v herectve. Veľkú mieru zásluh má na tom určite profesionálny režisér, Matúš Bachynec. Dobre odhadol študentov a obsadil ich do jednotlivých postáv. Herci pôsobili autenticky, napriek výraznému vekovému rozdielu oproti hre. Ten dostatočne zakrývali vyhrotenými emočnými situáciami, ktoré boli pre diváka omnoho pútavejšie. Zaujímavé bolo pre mňa pozorovať „kombinované sedenie“. Chvíľu sa mi to zdalo ako „stoličkový tanec“, no vo finálnom...» pokračovať v čítaní

Nádej hynúcej premeny

Per Olov EnquistZo života dážďoviekLabLucia Špircová

 Per Olov Enquist, významný švédsky dramatik a prozaik, prináša v diele Zo života dážďoviek obraz zrady a obetí dánskeho prostredia. Predostiera príbeh o troch umelcoch kladúcich si otázky ľudskej existencie, ktoré ich nútia poodhaliť nemilé príhody zo života. Postavy v príbehu sprevádza silná túžba dopátrať sa k pravde z minulosti, spoznať skutočný zmysel a správny životný smer. Význam názvu tohto diela si môžeme vyložiť  rôzne, ale pritom celkom ľahko a logicky. Spôsob, akým žijú dážďovky v prírode, autor prirovnáva k postavám v diele. Ich ľudské počínanie môžeme vnímať ako istý spôsob regenerácie, počas ktorej sa postavy vyrovnávajú s minulosťou.              Enquistovu hru Zo života dážďoviek režíroval študent VŠMU- Patrik Samohýl, ktorý nám sprostredkoval príbeh o troch umelcoch z divadelného prostredia, manželoch Johane Luise a Johanovi Ludvigovi...» pokračovať v čítaní

Uväznení vo veľkom svete

vedátorČlovek s PASinterdisciplinaritaDominika Dudášová

Keď sa povie „autista“ vidíte pred sebou Dustina Hoffmana s geniálnymi schopnosťami alebo utiahnutého chlapca, ktorý sa kolíše niekde v kúte a vydáva zvláštne zvuky? Pravidelne sa stretávame so skreslenými obrazmi o autizme či dezinformáciami, ktoré s ním súvisia. Performancia Človek s PAS vyvracia stereotypy a nesie v sebe posolstvo o ľuďoch, ktorých systém dlhodobo ignoruje.  Fakty o autizme        Autizmus (z gréckeho slova autos = sám a izmus = orientácia, stav) je celoživotná, vrodená, vývinová porucha, ktorá ovplyvňuje celkový vývin dieťaťa a možnosti jeho vzdelávania. Ľudia s autizmom majú spoločné tzv. jadrové príznaky. Medzi ne zaraďujeme kvalitatívne deficity v recipročnej komunikácii a sociálnej interakcii, stereotypne vymedzené záujmy a opakujúce sa vzorce správania.      V minulosti sa autizmus považoval za neorganickú poruchu, za...» pokračovať v čítaní

RECEPTÁTOR: UPEČ SI (muffiny) SÁM!

receptátormuffinyMichaela ĎurišováBarbora Demeterová

Tohtoročný Reflektor prichádza s novou rubrikou Receptátor s heslom: UPEČ SI SÁM! Pýtate sa prečo práve rubrika o pečení? Odpoveď je jednoduchá – KEĎ SI HLADNÝ, NIE SI TO TY! Je vedecky dokázané, že hlad spôsobuje nervozitu, výbušnosť a absolútnu nesústredenosť. Naozaj sa chcete vystaviť riziku, že na obľúbenom Brunchi budete pôsobiť negatívne a nevrlo? Alebo si myslíte, že budete mať čitateľov, keď napíšete recenziu plnú hnevu a zlosti? Ani váš herecký výkon nebude dôveryhodný, pokiaľ vám bude škvŕkať v bruchu!  Pečenie je výborná aktivita popri čítaní knihy, pozeraní filmu či záznamu z predstavenia, a zároveň uvoľňuje množstvo endorfínov, nazývaných aj ako hormóny šťastia povzbudzujúce dobrú náladu. Až teraz môžete s úsmevom vykročiť do divadla! Naše okienka budú určené pre všetky pečeniachtivé a kreatívne umelecké duše, ktoré rady experimentujú v kuchyni! Prvým receptom, ktorý by sme Vám chceli predstaviť, sú jednoduché...» pokračovať v čítaní

Básne

poetickýViktória Anna Lesayová

Srny moje srny boli vždy krivé kostrbaté moje srny, také krotké stádo na poliach často stálo moje srny, zvykli zbehnúť po lúkach pokrčiť steblá trávy moje srny pri behu sa vždy spotili z ich kože teplo sálalo moje srny, tie mali podmanivý pohľad keď stáli jak na kopcoch skaly moje srny mali mapy na nohách a zvony v kopytách moje srny aj keď boli párnokopytníky vždy v stáde nepárnu mali moja srna tá v nepáre, čaká postáva na poľnej ceste hľadá, komu by sa v štronze kukla do očí v tele kŕč ako napätie z elektro stĺpu moja srna, leží vo svojom lehne a zatvorenými viečkami cíti celý svet pod nočnou oblohou  jej, mojej srne, rastie v srdci kvet moja srna, taký prenikavo biely satén moja srna, ju zvykne v horúčkach  oblievať chlad noci moja srna, má na zadku biele bodky ako hviezdy oblohy moja srna, vylízala hrudku soli vo vyprahnutých ústach sa jej lepí presušená slama od horára už viac...» pokračovať v čítaní

NA ČOM MOMENTÁLNE PRACUJEŠ

Aktuálne v tomto období ako každý v treťom ročníku bakalárskeho stupňa venujem značnú časť svojho času písaniu svojej bakalárskej práce, ktorá sa venuje spracovaniu drogovej tematiky v umení. Zároveň finišujeme aj s bakalárskou inscenáciou s názvom Tovar, ktorá je dramatizáciou rovnomennej knihy Tatiany Melasovej. Inscenácia sa venuje jej príbehu o tom, ako padala do sveta drog a prostitúcie.  Okrem bakalárskych povinností dokončujem aj jeden text, ktorý ma veľmi bavilo písať. Je to taký trochu detektívny wannabe thriller. Vychádza z rozhlasovej hry, ktorú som robila minulý rok. Zároveň som začala pracovať ešte na jednom texte. Tentokrát ide o rozprávku pre divadlo.  » pokračovať v čítaní

KAPITALKS som zažila len raz, ale určite nie naposledy!

riportAštvorkaKapitalsdiskusiazdravieumenieDominika Horváthová

Poslednú januárovú stredu sa v priestore Áštvorky začalo veľmi zaujímavé a dôležité podujatie. Prečo dôležité? Odpoveď je vcelku jednoduchá. Z niekoľkých nasledujúcich dôvodov.  Na konci januára som bola prvý raz na diskusnej udalosti s názvom KAPITALKS – UMENIE A DUŠEVNÉ ZDRAVIE, ktorú organizovala redakcia kritického mesačníka KAPITÁL. Práve obľúbená Áštvorka prepožičala svoju multifunkčnú plochu organizátorom podujatia, kde sa popri diskusii uskutočnili aj tri ďalšie silné projekty. Ale poďme pekne po poradí. Už nejaký ten piatok som nebola na žiadnom kultúrnom podujatí, veľmi som sa preto tešila, keď sa v mojom diári uvoľnilo miesto pre Áštvorku. Ako som už vyššie spomínala, moju obľúbenú, pretože vždy sa tam cítim dobre a presne takisto som sa tam cítila aj naposledy. Obliekla som si svoje „oldschoolové“ kúsky oblečenia, bežala na trolejbus, sadla si za vodiča, pustila playlist na telefóne a svoj pohľad som ponorila už len do...» pokračovať v čítaní

Nielen voľby môžu meniť veci

komentátorvoľby 2020Viktória Lesayová

Tento rok prináša, či prinesie mnoho nového. A pod rokom – dovoľujem si prispôsobiť časový rámec –, mám na mysli aj ten akademický. Mám za sebou prvý semester na divadelnej fakulte VŠMU, mnoho popísaných strán vo „worde“ ale aj v zápisníkoch a zošitoch. Myšlienky, nad ktorými sa neustále pozastavujem a nové poznatky, ktoré potrebujem dookola rozoberať. Za týchto pár mesiacov som videla asi viac divadelných predstavení a umeleckých performancií ako za posledné štyri roky. Vo veľkej miere to vnímam naozaj ako pokrok a pozitívny vplyv umeleckého prostredia. Na druhej strane často premýšľam o pomere kvantity a kvality. S už spomínaným príchodom jari nám február priniesol aj parlamentné voľby 2020, do ktorých, dúfam, väčšina z nás vložila zodpovednosť a očakávania. Nádej, že po nasledujúcich štyroch rokoch by mohla mať politická zmena vplyv aj na kvalitu kultúrneho prostredia na Slovensku. Pod pojmom „slovenská kultúra“ či „kultúra na Slovensku“ sa bezpochyby každému vyjavia rôznorodé...» pokračovať v čítaní

iniciátor
December - 2019
  01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com