Ach, tie roky osemdesiate!

diskusiaŠtúdio 12Laura Barancová

V Štúdiu 12 sa 15. októbra o 19:00 opäť uskutoční už 3. pokračovanie diskusných večerov, počas ktorých môžeme uvažovať a možno aj nostalgicky sa obzrieť za našou divadelnou históriou a pripomenúť si osobnosti a fenomény, ktoré boli jej neodeliteľnou súčasťou. Tentokrát sa pozrieme späť na obdobie, ktoré je významné ako obdobie budovania demokracie v našej krajine, na roky pred pádom totalitného režimu, na tie roky osemdesiate. Tešiť sa môžeme na herečku Emíliu Vášaryovú, dlhoročnú členku Činohry Slovenského národného divadla, ktorá v 80. rokoch stvárnila svoje ikonické divadelné a filmové postavy a spolupracovala s poprednými divadelnými či filmovými režisérmi. Dramaturgičku a herečku Darinu Abrahámovú, pre ktorú je obdobie 80. rokov obdobím aj jej prvých krokov do profesionálneho divadelného sveta. Dramatika a režiséra Viliama Klimáčka, ktorý v tomto čase opustil lekárske prostredie a založením dnes už známeho Divadla GunaGu sa vydal na svoju divadelnú cestu. Taktiež na Mateja...» pokračovať v čítaní

ABSOLVENTI PRICHÁDZAJÚ S ALTERNATÍVNYM VZDELÁVANÍM

Samuel ChovanecMagdaléna Žiakováabsolventi

Samuel Chovanec a Magdaléna Žiaková, absolventi VŠMU, sa rozhodli priniesť nám viac možností v oblasti alternatívneho vzdelávania, a tak si pre nás pripravili seminár o analýze opery a tanečného divadla. Event sa koná v dňoch 4. - 7. októbra na Námestí SNP 27, v budove Poľského inštitútu. Súčasťou workshopu sú kvalitní lektori z Poľska. Keďže reflexia opery a tanca je u nás stále skôr okrajová záležitosť, je to výborná príležitosť rozšíriť si povedomie o týchto oblastiach. Viac info o workshope nájdeš tu: https://www.facebook.com/events/441455339896695/» pokračovať v čítaní

Všetci na Scenu!

festivalTrnavaScenaDominika Badžová

Od 4. októbra sa v Trnave uskutoční druhý ročník divadelného festivalu pod názvom Scena. Ponesie sa v znamení nezávislej divadelnej scény Slovenska a Čiech. V prvý večer festivalu (piatok) bude o 19.00 v Malom Berlíne na programe tanečné predstavenie z produkcie významného súboru Yuri Korec & Co. Sobotný večer bude patriť predstaveniu KAR. V Malom Berlíne zahrá Fekete Seretlek a pražské Studio DAMÚZA. V nedeľu program vyvrcholí vynikajúcou tanečnou performance a divadelnou premiérou. O 18.00 majú možnosť všetci divadelní fajnšmekri vidieť oceňované dielo Solo lamentoso režisérky a performerky Slávy Daubnerovej v Divadle Jána Palárika. Festival uzavrie premiéra barovej komédie Budúcnosť je vo vajciach trnavsko-bratislavského divadla Spoza voza o 19.30 v KC Malý Berlín a nebude chýbať ani bohatý program pre rodiny a najmenších. Festival potrvá do nedele (6. 10. 2019). Viac informácii nájdete na oficiálnej stránke mesta Trnava alebo postredníctvom facebookej stránky SCENA 2019. ...» pokračovať v čítaní

VŠMU SA SŤAHUJE POD ZOBOR!!!

Divadelná Nitra

Tento rok sa v Nitre bude konať 28. ročník medzinárodného festivalu, ktorý odštartuje už tento piatok 27.09. 2019 a potrvá až do stredy 02.10. 2019. Profesori a študenti Vysokej školy múzických umení samozrejme nesmú na tejto významnej udalosti chýbať, a preto veríme aj v tvoju účasť. Podoby slobody je tohtoročná téma, ktorou si pripomenieme 30. výročie pádu totalitného režimu, ale aj potrebu uvedomiť si význam a hodnotu slobody. Šesť domácich a šesť zahraničných inscenácií, ktoré sa budú podrobne venovať téme, a k tomu bohatý sprievodný program. Ak chceš vedieť viac utekaj na http://nitrafest.sk/festival/» pokračovať v čítaní

Besnota JA Besnota TY Besnota MY

F. M. DostojevskijadaptáciaBesnotaLABTatiana Kubáňová

"Cezo mňa plynú všetky zakázané hlasy. Niekoľkokrát sa tajuplne ozve besnota alebo diabol, ktorý drieme v každom z nás." Divadlo Lab uviedlo inscenáciu s názvom Besnota v réžii profesionálneho režiséra Doda Gombára. Pri jeho inscenáciách a témach, ktoré spracúva, je zaujímavé pozorovať, ako strašidelne aktuálne sú. Dramaturg Mário Drgoňa spolu s režisérom Gombárom z rozsiahleho emblémového Dostojevského románu s pôvodným názvom Besy vybrali spleť myšlienok i tém, ktoré sa ozývajú naďalej aj v 21. storočí. Už z názvu inscenácie dýcha obraz vírusového a infekčného ochorenia. Choroba, ktorá spôsobuje emočnú labilitu a zmätok. Neomylne vedie k smrti. V inscenácii sa Besy (imaginárna postava) stáva akousi alegóriou, ktorá pripomína diabla. Ocitáme sa medzi postavami blúdiacimi v politickom i morálnom nihilizme. Ani v románe, ani v inscenácii nie je uvedené, v akom čase a priestore sa príbeh búriacich sa ľudí odohráva. Jednotlivé príbehy postáv sú popreplietané spoločným...» pokračovať v čítaní

Dea Loher na javisku Divadla Lab

Dea LoherModrofúzLABVeronika Žigmundová

Vzťahy sú komplikované. Alebo sú komplikovaní ľudia? A čo ak za to ani nemôžu, čo ak sa narodili v nesprávnom tele? V nesprávnej kultúre? Čo ak nepoznajú sami seba? Aj nad týmito otázkami sa zamýšľali inscenátori pri tvorbe novej inscenácie Divadla Lab. Študenti piateho ročníka si ako absolventskú inscenáciu vybrali hru súčasnej nemeckej dramatičky Dey Loher Modrofúz. Ako je pre autorku príznačné, i v tejto hre sú postavy postavené pred zložité životné otázky. Samotný námet prevzala autorka z príbehu grófa Bernarda de Montrogaux. Ide o nenápadného, plachého muža, ktorý počas svojho života bol zodpovedný za smrť šiestich žien. Režisér Samuel Chovanec (5. roč.) divákom predkladá sériu osudov ľudí túžiacich po láske, pričom všetky sa končia rovnako – vraždou. Minipríbehy sú vlastne reminiscenciou hlavnej postavy – Henricha Modrofúza, ktorý sa spovedá slepej žene. Prvý príbeh s názvom Júlia vytvára akúsi paralelu so Shakespearovou tragédiou. Júlia podobne ako u Shakespeara vypije...» pokračovať v čítaní

Detská robinsoniáda

William GoldingPán múchKBTKlára MadunickáBibiána Švecová

Riadená demokracia, vzbura, cesta vedúca k nepriateľstvu a smrti. Pán múch študentov 1. magisterského ročníka KBT pod pedagogickým a režijným vedením Petra Palika priam srší hrôzostrašnosťou, ale i vtipom a filozofiou. Inscenácia na motívy románu Boh múch Williama Goldinga zachytáva situáciu, kedy sa skupina detí ocitá po havárii lietadla na opustenom ostrove. Bez dospelákov. Plynutím deja sa pred zrakom divákov beznádej a obavy detí menia na radosť, ktorá postupne prerastá až do nevraživosti, rozdeľujúcej skupinku stroskotancov na dva nepriateľské tábory. Goldingov román je alegóriou spoločnosti bez práva a zákonov, prináša obraz človeka, ktorý stratil nevinnosť a zmenil sa na sebca a nositeľa zla. Túto alegóriu sa tvorcom inscenácie podarilo preniesť aj na javisko v mimoriadne silných (najmä vizuálnych) impulzoch. Zaujímavým počinom je nielen dramaturgický výber titulu, ale i dramatizácia textu (Peter Palik). Tá v pomerne krátkej sekvencii zachytáva všetko podstatné z knižnej...» pokračovať v čítaní

HALÓ, HALÓ, NA ZNÁMOSŤ SA DÁVA, ŽE DIVADELNÁ NITRA ARCHÍVY OTVÁRA!

DIVADELNÁ NITRABarbora DemeterováMichaela Ďurišová

Asociácia Divadelná Nitra, ktorú všetci poznáme ako organizátora úspešného divadelného festivalu, prichádza s nápadom, ktorý uľahčí životy mnohým študentom či pedagógom. Verejne sprístupní informácie, ktoré môžu byť využité na obohatenie štúdia, pri písaní školskej práce či v procese výskumu. Na webovej stránke DNArchívy uverejní viac ako 300 textov, vyše 5000 fotografií a zhruba 250 videozáznamov inscenácií, ktoré mohli diváci vidieť počas 27 ročníkov Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra. Už teraz sa tešíme na videozáznamy z prvých uvedených festivalových produkcií (vzhľadom na autorské práva si ich treba vyžiadať, rovnako ako inscenačné texty a fotografie v plnom rozlíšení sa sprístupňujú len na študijné účely). Tak rýchlo naťukať stránku a získavať tak nové vedomosti!Barbora Demeterová & Michaela Ďurišová 1. bc KDŠ» pokračovať v čítaní

Absolventi v praxi

anketaabsolventiGabo ŽifčákZuzana StrnátováAdela Dukátová

Gabo Žifčák, stand-up komik 1. Spomienky na školu Spomínam si, že prvýkrát som sa na VŠMU nedostal. Skúšal som to aj na kritiku aj na réžiu a nevyšlo ani jedno. Tak som prvý rok strávil na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Za dva semestre žurnalistiky sa už na mňa nalepilo dosť nato, aby som prijímačky na kritiku druhýkrát spravil. Na rozdiel od KÚ tu bolo oveľa menej učenia. V Ružomberku sme mali už po prvom semestri 16 skúšok a na každú boli kvantá učenia. VŠMU nám namiesto učenia dávala viac priestoru tvoriť. A keď nám inšpirácia chýbala, zbehli sme cez cestu na jednu tekutú. Vtedy ešte do Depresa na Ventúrskej. Nikdy som sa nesnažil byť najlepší v triede. Ono to v podstate ani nešlo, keďže sme boli jeden ročník s Karolom Mišovicom. Ale bol som ročník pána profesora Štefka a na dejiny slovenského divadla nás mal ešte pán docent Jaborník. A to bola radosť počúvať. 2. Škola verzus prax Tu sa mi ťažko odpovedá, pretože som sa nikdy divadelnej kritike po škole nevenoval. Tí, čo...» pokračovať v čítaní

Formy krutosti a Shakespearov Titus Andronicus

čitateľský denníkanalýzaWilliam ShakespeareTitus AndronicusKatarína Krokošová

Tragédia Williama Shakespeara Titus Andronicus je hra o konaní zla vo všetkých (ne)možných podobách. Kým v úvode je obetovanie Alarba len (na prvý pohľad) nenápadným aktom, záverečná večera, pri ktorej Tamora skonzumuje svoje vlastné deti je vyvrcholením hry a zároveň erupciou motívu krutosti. Na začiatku hry sa stretávame s motívom rivality. Hovoríme o časti, keď sme svedkami sporu medzi dvoma bratmi (Saturninus a Bassianus), ktorí sa túžia dostať na trón. Rivalita je v diele citeľná aj implicitne, a to v prípade spomínania rôznych vojen a bojov (napr. v úvode  Marcus spomína, že Titus sa vracia domov z vojen proti Gótom). S motívom násilného odobratia slobody sa stretávame počas celej hry (napr. už v úvode Titus privádza Tamoru, jej synov a Arona ako svojich zajatcov). Tento motív je však v istom zmysle rozpoznateľný aj v prípade Lavinie. Chiron a Demetrius ju znásilnia, odrežú jej jazyk a ruky, aby jej zabránili hovoriť či písať. Možno predpokladať, že jej tak chcú...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com