Nové skriptá o zrode našich hereckých hviezd!

Milo Juráni

Pre každého kto dychtí po vedomostiach je tu dobrá správa. Teatrologického ducha študentom celkom isto oblažia čerstvé skriptá pedagogičky PaedDr. Stanislavy Matejovičovej, PhD., ktoré sú krokom k uľahčeniu orientácie v zložitej a spletitej pavučine hereckých generácií slovenského divadla. Učebná pomôcka s názvom Herecká generácia sedemdesiatych a osemdesiatych rokov 20. storočia vám pomôže nielen zorientovať sa, ale i pochopiť v čom spočíva výnimočnosť generácie divadelníkov, ktorí práve v tej dobe absolvovali VŠMU, alebo sa nejakým zázračným spôsobom ocitli na javiskách divadiel. V stručnosti spoznáte hercov Divadla Slovenského národného povstania v Martine, Krajového divadla Nitra, Divadla pre deti a mládež v Trnave, Slovenského národného divadla, ale aj hercov a režisérov ďalších kultúrnych stánkov, ktoré v tomto období tvorili tie najdôležitejšie divadelné ohniská. Skriptá sú primárne určené pre výučbu dejín slovenského divadla v rámci seminárov z dejín...» pokračovať v čítaní

Nominácie na Novú drámu!

Redakcia

Divadelný festival Nová dráma, ktorý bude mať tento rok jubilejný desiaty ročník, posledné dni zverejnil nominácie inscenácií do súťažného programu. Všetkých deväť z nich malo premiéru v minulom roku a ich texty nie sú staršie ako z roku 2000. Nová dráma bude tento rok prebiehať v termíne 12. – 17. mája vo viacerých bratislavských divadlách. Počas týchto dní budete mať možnosť nielen vidieť všetky nominované inscenácie, okrem súťažného programu budú prebiehať aj rôzne sprievodné aktivity, ako napríklad scénické čítanie, výstavy, workshopy, či medzinárodná konferencia Nová dramaturgia – nový dramaturg. Dramaturgickú radu, ktorá sa podieľala na výbere súťažných inscenácií, tento rok tvorili divadelné kritičky a teatrologičky Elena Knopová a Zuzana Uličianska a dramaturg Marek Godovič. NOMINOVANÉ INSCENÁCIE: David Drábek: AKVABELY, Slovenské komorné divadlo, Martin, réžia: Rastislav BallekEugen Gindl: KARPATSKÝ THRILLER, Činohra Slovenského národného divadla,...» pokračovať v čítaní

Skromná, ale užitočná spomienka

Karol Mišovic

Herečka Mária Bancíková sa nedožila ani päťdesiatky. No dovtedy stihla byť všetkým. Mám na mysli pravdaže všetkým na javisku. Milovanou aj milujúcou, tyranizovanou aj týranou, sentimentálnou aj vulgárnou, komediálnou aj tragickou. Bola to herečka širokých valér, ktorá svojím umením sprevádzala tri desaťročia Slovenského národného divadla a bola aj jednou z prvých osobností, ktoré sa postavili na javisko Novej scény ND. Vzostupujúcu kariéru však náhle ukončilo jej nečakané úmrtie v roku 1962. V susedných Čechách sa doteraz píšu štúdie, ak nie rovno knihy, o umení Eduarda Vojana, Hany Kvapilovej či Marie Hübnerovej, a pritom už dnes nie je nikto, kto ich zažil aj na javisku. Na Slovensku je to naopak. Tu sa o herectve publikuje minimum. Kvalitných monografií o našich divadelných umelcoch, či už minulých alebo nebodaj ešte súčasných, je ako šafranu. Mária Bancíková bola v dobe svojho života popredná herečka a po jej smrti sa pri...» pokračovať v čítaní

Pre koho prišla Električka?

glosa

Je zvykom, že absolventská inscenácia je práve tou, v ktorej sa majú budúci profesionáli ukázať v tom najlepšom svetle. A o to viac ak inscenáciu režijne vedie skúsený pedagóg. Študenti herectva sa teda nemusia obávať prípadnej improvizácie a otáznikov počas skúšobného procesu, vedie ich pevná a osvedčená ruka. Posledná premiéra v Lab-e však vo mne vyvolala hneď niekoľko protikladných otázok. Prečo si herec a režisér Emil Horváth vybral práve drámu Tennesseeho Williamsa Električka zvaná Túžba? Hru, ktorá má „všehovšudy“ štyri veľké postavy a ostatní tvoria len komparz „do počtu“,  hodiaci sa na vykrytie dialógov. Keby si titul vybral študent so zámerom vypovedať o aktuálnosti Williamsovho skvostného textu, nič nepoviem. Ale prečo si práve pedagóg, ktorý by v tomto prípade nemal mať na zreteli svoje umelecké ambície, ale dôraz na dôkladné vedenie študentov herectva, vyberie takúto hru? Nehovoriac o tom, že pri sledovaní inscenácie...» pokračovať v čítaní

Noc divadiel na VŠMU

...hlásali plagáty upozorňujúce na Noc divadiel, ktorá sa konala 16. novembra vo viacerých divadlách na celom Slovensku. Divadlo Lab sa samozrejme do tejto jedinečnej akcie zapojilo tiež, a tak na Divadelnej fakulte VŠMU v túto noc bdeli nielen herci, ale aj manažéri, scénografi, režiséri, či kritici (čoho potvrdením som koniec koncov aj ja a článok, ktorý práve čítate :) ). Začíname od najmenších! Už po štvrtýkrát mali návštevníci divadiel možnosť vidieť v našom divadle aj viac ako len jednotlivé predstavenia. Nielen v priestoroch Divadla Lab, ale aj v rôznych učebniach našej školy bol pre divadelných nadšencov pripravený rôznorodý program. Na to, že lásku k divadlu je treba našim ratolestiam vštepovať už od mala, naši študenti pri zostavovaní programu mysleli, a tak sa v budove na Svoradovej ulici konečne potuloval aj niekto iný okrem vážených pedagógov a rozlietaných študentov. V popoludňajších hodinách si mohli najmenší divadelní...» pokračovať v čítaní

Úspech VŠMU na DOSKÁCH ?

Redakcia

V stredu, 4. septembra, sa v Klube umelcov uskutočnila tlačová konferencia, kde boli odhalené nominácie na ocenenie DOSKY 2013. Medzi nominovanými na divadelné ocenenie sezóny 2012/2013 sa objavili aj mená z radov našich študentov! Za úspešnú inscenáciu Hola, Madrid! si Silvia Vollmannová, študentka réžie na Katedre bábkovej tvorby, vyslúžila nomináciu za Objav sezóny 2012/2013. V rovnakej kategórii je nominovaná aj, už teraz absolventka, Dominika Kavaschová za postavu Máše v inscenácii Fajčiarky a spasiteľky v Divadle Lab. Za rovnakú postavu si Dominika vyslúžila ešte jednu nomináciu - v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2012/2013. Len pripomíname, že naše bystré kritické oko si skvelý výkon Dominiky Kavaschovej všimlo ešte v júni, keď sme jej v Divadle Lab udelili Cenu Reflektora za Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2012/2013!» pokračovať v čítaní

Labovica a Ceny Reflektoru!

V sobotu 29. júna 2013 sa v priestoroch Lab-u konal nultý ročník akcie s názvom Labovica. Teda oslavy záveru školského roka a zároveň divadelnej sezóny. V rámci programu moderátori s pozvanými hosťami vyhlásili výhercov Cien Reflektoru, kde hlasovali výhradne členovia Redakčnej rady Reflektoru a prizvaní hostia z iných katedier, a napokon aj výhercu Ceny diváka, v ktorej mohli všetci fanúšikovia inscenácií Lab-u hlasovať buď na facebooku alebo vhodením svojho hlasu do urny pred júnovými predstaveniami. » pokračovať v čítaní

V Divadle Lab sa skutočne podarilo zachrániť Afričana!

V utorok 25. júna 2013 sa v rámci predstavenia Zachráň si svojho Afričana slávnostne odovzdávali vyzbierané finančné príspevky na pomoc ľuďom v Afrike. Za 7 repríz vyzbierala inscenácia 1277,17 €, ktoré boli v tento večer oficiálne odovzdané OZ Dvojfarebný svet na výstavbu vzdelávacieho centra pre dievčatá a ženy v meste Eldoret. » pokračovať v čítaní

Cena ministra kultúry profesorovi Štefkovi

Redakcia

Dňa 16. apríla 2013 minister kultúry Marek Maďarič udeľoval Ceny ministra kultúry Slovenskej republiky za rok 2012. Na tom by nebolo nič nezvyčajné a pre VŠMU nič významné, keby medzi ocenenými nebol aj teatrológ a pedagóg našej alma mater Vladimír Štefko.  Minister mu udelil cenu „za jeho dlhoročnú teatrologickú, pedagogickú činnosť a autorstvo viacerých monografií, ktoré významne prispeli k zaznamenaniu a poznaniu slovenskej divadelnej histórie, s prihliadnutím na zostavenie publikácie Dejiny slovenskej drámy 20. storočia“. K cene srdečne blahoželáme. A len pripomíname, že Reflektor by bez jeho láskavej pomoci uzrel svetlo sveta len veľmi ťažko a aspoň takto mu ďakujeme za strávenú energiu a čas nad  prvopočiatkami nášho školského časopisu. » pokračovať v čítaní

Manifest divadelnej spolupatričnosti

glosaMilo Juráni

V poslednej dobe sa nadbytočne venujem divadlu, ktoré dovidí aj za roh. Eko-katastrofické drámy, inscenácie a performancie, vytvorili celkom slušnú zbierku nových, celkom svojských divadelných svetov, plných jadrových katastrof, zaplavených veľkomiest a toxického odpadu. Čím viac ale klesám do tajomných hlbín eko-divadelnej histórie, neubránim sa pocitu, že miesto kardinálnych bio-sumcov lovím iba drobné slnečnice, prípadne nedorastené pstruhy (exluzívna eko-metafora – pozn. autora). Nenarážam teraz na stav Slovenského divadla v hľadaní priamych či metaforických ciest k výpovediam o  prírode a všetkých jej citlivých mechanizmoch. Mierim vyššie, prakticky až k základným princípom divadelnej tvorby. Skrátka, nijako sa nedokážem zbaviť pocitu, že nám (rozumej všetkým členom spoločnosti) chýba nesmierne dôležitá spolupatričnosť. A keďže toto hrôzyplné slovo je až priveľmi mnohoznačné musím to upresniť. Nevolám po spolupatričnosti...» pokračovať v čítaní

iniciátor
  01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com