...hlásali plagáty upozorňujúce na Noc divadiel, ktorá sa konala 16. novembra vo viacerých divadlách na celom Slovensku. Divadlo Lab sa samozrejme do tejto jedinečnej akcie zapojilo tiež, a tak na Divadelnej fakulte VŠMU v túto noc bdeli nielen herci, ale aj manažéri, scénografi, režiséri, či kritici (čoho potvrdením som koniec koncov aj ja a článok, ktorý práve čítate :) ). Začíname od najmenších! Už po štvrtýkrát mali návštevníci divadiel možnosť vidieť v našom divadle aj viac ako len jednotlivé predstavenia. Nielen v priestoroch Divadla Lab, ale aj v rôznych učebniach našej školy bol pre divadelných nadšencov pripravený rôznorodý program. Na to, že lásku k divadlu je treba našim ratolestiam vštepovať už od mala, naši študenti pri zostavovaní programu mysleli, a tak sa v budove na Svoradovej ulici konečne potuloval aj niekto iný okrem vážených pedagógov a rozlietaných študentov. V popoludňajších hodinách si mohli najmenší divadelní...» pokračovať v čítaní
V stredu, 4. septembra, sa v Klube umelcov uskutočnila tlačová konferencia, kde boli odhalené nominácie na ocenenie DOSKY 2013. Medzi nominovanými na divadelné ocenenie sezóny 2012/2013 sa objavili aj mená z radov našich študentov! Za úspešnú inscenáciu Hola, Madrid! si Silvia Vollmannová, študentka réžie na Katedre bábkovej tvorby, vyslúžila nomináciu za Objav sezóny 2012/2013. V rovnakej kategórii je nominovaná aj, už teraz absolventka, Dominika Kavaschová za postavu Máše v inscenácii Fajčiarky a spasiteľky v Divadle Lab. Za rovnakú postavu si Dominika vyslúžila ešte jednu nomináciu - v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2012/2013. Len pripomíname, že naše bystré kritické oko si skvelý výkon Dominiky Kavaschovej všimlo ešte v júni, keď sme jej v Divadle Lab udelili Cenu Reflektora za Najlepší ženský herecký výkon sezóny 2012/2013!» pokračovať v čítaní
V sobotu 29. júna 2013 sa v priestoroch Lab-u konal nultý ročník akcie s názvom Labovica. Teda oslavy záveru školského roka a zároveň divadelnej sezóny. V rámci programu moderátori s pozvanými hosťami vyhlásili výhercov Cien Reflektoru, kde hlasovali výhradne členovia Redakčnej rady Reflektoru a prizvaní hostia z iných katedier, a napokon aj výhercu Ceny diváka, v ktorej mohli všetci fanúšikovia inscenácií Lab-u hlasovať buď na facebooku alebo vhodením svojho hlasu do urny pred júnovými predstaveniami. » pokračovať v čítaní
V utorok 25. júna 2013 sa v rámci predstavenia Zachráň si svojho Afričana slávnostne odovzdávali vyzbierané finančné príspevky na pomoc ľuďom v Afrike. Za 7 repríz vyzbierala inscenácia 1277,17 €, ktoré boli v tento večer oficiálne odovzdané OZ Dvojfarebný svet na výstavbu vzdelávacieho centra pre dievčatá a ženy v meste Eldoret. » pokračovať v čítaní
Dňa 16. apríla 2013 minister kultúry Marek Maďarič udeľoval Ceny ministra kultúry Slovenskej republiky za rok 2012. Na tom by nebolo nič nezvyčajné a pre VŠMU nič významné, keby medzi ocenenými nebol aj teatrológ a pedagóg našej alma mater Vladimír Štefko. Minister mu udelil cenu „za jeho dlhoročnú teatrologickú, pedagogickú činnosť a autorstvo viacerých monografií, ktoré významne prispeli k zaznamenaniu a poznaniu slovenskej divadelnej histórie, s prihliadnutím na zostavenie publikácie Dejiny slovenskej drámy 20. storočia“. K cene srdečne blahoželáme. A len pripomíname, že Reflektor by bez jeho láskavej pomoci uzrel svetlo sveta len veľmi ťažko a aspoň takto mu ďakujeme za strávenú energiu a čas nad prvopočiatkami nášho školského časopisu. » pokračovať v čítaní
V poslednej dobe sa nadbytočne venujem divadlu, ktoré dovidí aj za roh. Eko-katastrofické drámy, inscenácie a performancie, vytvorili celkom slušnú zbierku nových, celkom svojských divadelných svetov, plných jadrových katastrof, zaplavených veľkomiest a toxického odpadu. Čím viac ale klesám do tajomných hlbín eko-divadelnej histórie, neubránim sa pocitu, že miesto kardinálnych bio-sumcov lovím iba drobné slnečnice, prípadne nedorastené pstruhy (exluzívna eko-metafora – pozn. autora). Nenarážam teraz na stav Slovenského divadla v hľadaní priamych či metaforických ciest k výpovediam o prírode a všetkých jej citlivých mechanizmoch. Mierim vyššie, prakticky až k základným princípom divadelnej tvorby. Skrátka, nijako sa nedokážem zbaviť pocitu, že nám (rozumej všetkým členom spoločnosti) chýba nesmierne dôležitá spolupatričnosť. A keďže toto hrôzyplné slovo je až priveľmi mnohoznačné musím to upresniť. Nevolám po spolupatričnosti...» pokračovať v čítaní
V posledných mesiacoch sa pod záštitou Katedry divadelných štúdií Divadelnej fakulty na Vysokej škole múzických umení akoby roztrhlo vrece s novými publikáciami. Pred pár dňami sa nám úspešne podarilo pokrstiť prvé vydanie Študentskej revue Reflektor, no do rúk sa nám dostáva taktiež zaujímavá publikácia prof. PhDr. Zuzany Hlavenkovej, PhD. v spolupráci s kolektívom Divadlo a intermedialita. Nielen medzi študentmi však ešte stále doznievajú intenzívne zážitky na synergický projekt Teoretici v praxi s podtitulom Patrice Pavis: Váňa a Ona (termín konania: január – jún 2012), ktorý si zaslúžilo počkal na svoj výstup formou bulletinu do dnešných dní. » pokračovať v čítaní
Pri príležitosti Medzinárodného dňa frankofónie zorganizovala v dňoch 18. do 21. marca 2013 Katedra románskych jazykov a literatúr v spolupráci s Francúzskym inštitútom Bratislavský týždeň frankofónie. Milovníci „všetkého francúzskeho“ si tak v uliciach hlavného mesta mohli vychutnať krásu nielen samotného románskeho jazyka, ale i rôznych foriem francúzskej kultúry. Týždeň frankofónie prebiehal na rôznych miestach Bratislavy. Hlavný program sa odohrával na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Mlynskej doline, kde bol každý deň od 10. hodiny pripravený program v podobe premietania krátkych francúzskych filmov. Sprevádzali ho aj ochutnávky skvelých palaciniek so slaným karamelom od Chez Amelie, ktoré pripravovali priamo pred vašimi očami a zároveň prezentácie o výrobe, histórií a kvalite čokolády. Súčasťou programu bol po celý čas informačný stánok Francúzskeho inštitútu a organizácie Campus France (informácie...» pokračovať v čítaní
Slovo butó sa v japonskom jazyku skladá z dvoch slov. „Bu“ znamená tancovať, fyzicky sa prejaviť. „Toh“ v sebe skrýva viac významov ako napr. dupať, šliapať, z niečoho pochádzať, vychádzať, mať v niečom svoje korene. Butó, alebo Tanec Butó, v sebe nezahŕňa špecifickú pohybovú či výrazovú formu ako napríklad klasický tanec. Podstata Butó spočíva v miešaní esencií ľudského bytia, kedy aj interpret aj divák mentálne a emocionálne prechádza kolobehom života a jeho prapodstatou.[1] Napriek tomu Butó pracuje aj s rozkolísaním, posúvaním hraníc, ktoré ruší a manipuluje s nimi. Vizuálne interpreta definuje priestor, prostredníctvom ktorého interpret ohraničuje diváka a volí si formu kontaktu v rámci vymedzenia svojho scénického priestoru a tým pádom aj života. Druhým vizuálnym bodom je biela maska, ktorá zaručuje anonymitu a interpret sa za ňu môže „skryť“ ale rovnako aj nemusí. Butó podlieha osobnosti...» pokračovať v čítaní
Milí budúci kritici, Viete, že divadelná kritika hrala zvláštnu úlohu v Sovietskom zväze za Stalinovej nadvlády a potom pri jej rozkladaní v Československu? Stalin a Ždanov rozpútali hneď po druhej svetovej vojne veľkú diskusiu o divadelnej kritike (a iné o Stanislavského systéme, o jazykovede, o biológii...). Krajina bola na kolenách, ale vedenie štátu považovalo za súrne debatovať o týchto námetoch...! V skutočnosti vôbec neišlo o kritiku, ani o Stanislavského, o biológiu, jazykovedu, bol to prostriedok, ktorým vláda obyvateľstvu nepriamo objasňovala, čo bolo dovolené, a čo nie. Na tejto "diskusii" sa museli zúčastniť nielen kritici a iní intelektuáli, ale aj technici, robotnici, sedliaci. S odstupom času sa to dá ťažko rozlúštiť, ale v 50. rokoch v ZSRR každý veľmi dobre chápal skryté významy toho, čo sa v tomto rámci napísalo. Neskôr, rok či dva po XX. zjazde sovietskych komunistov, ktorý sa uskutočnil v roku 1956 a znamenal začiatok búrania Stalinovho kultu...» pokračovať v čítaní
Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com