Koronátor V.

koronátoronline výučbadivadloonlineJozef KolejákMagdaléna ŽiakováPavol Viecha

Koronátor pedagogický

Mgr. art. Jozef Koleják, KRD

Ako prežívate aktuálnu korona-situáciu?

Keďže pracujem z domu už 13 rokov, na mojom životnom rytme sa toho až tak veľa nezmenilo. Samozrejme, chýba spoločenské a kultúrne vyžitie, stretnutia s priateľmi. Lebo tie online sú iné, poznačené technológiou. Je celkom zábavné vnímať, ako sa mení charakter posedenia s priateľmi pri víne, keď každý sedí doma a štrngá si s ostatnými cez obrazovku počítača. Všetci sme vtedy tak trochu televízni herci.

Aká je vaša osobná skúsenosť s provizórnou online výučbou? Hodnotíte ju skôr pozitívne alebo naopak negatívne?

Priznám sa, neviem to úplne vyhodnotiť. Možno by to mali skôr posudzovať študenti: či to, že sa nemusia dostaviť na jedno miesto, vnímajú ako prínos. A či tá dostupnosť a pohodlie im dokáže vyvážiť absenciu živej diskusie. Mne ako prednášajúcemu trošku chýba, že necítim reakcie študentov, takže neviem flexibilne reagovať, ak by niečomu nerozumeli alebo sa jednoducho nudili. Musím sa spoliehať na to, že sa študenti sami ozvú.

Máte nejaké rady či nápady, ako sa nezblázniť a zostať produktívny aj počas tohto náročného pobytu doma?

Keď som pred 13 rokmi začal pracovať z domu, prišiel som na to, že absolútne kľúčovou záležitosťou je neostať v pyžame. Vstať, umyť sa, obliecť sa ako do práce, sadnúť za stôl, prejsť si agendu, urobiť kávu a pracovať. Druhou kľúčovou vecou je nepreháňať to. Aj v normálnej práci je človek intenzívne produktívny maximálne 3 hodiny. Zvyšok je tam len k dispozícii. Pri tvorivej práci je dôležitý aj oddych, kedy nasávame podnety. Intenzívnym oddychovaním teda tiež pracujeme. Netreba mať výčitky.

A na záver... Objavili ste počas izolácie doteraz nepoznané či už čitateľské, hudobné, alebo divadelné novinky, ktoré by ste radi odporučili našim čitateľom?

Znovu som sa vrátil k fantastickej knihe s názvom Holy shit (Brief history of swearing) od autorky Melissy Mohrovej. Je to jej oxfordská doktorandská práca z lingvistiky, ktorá vyšla knižne. Tieto krátke dejiny nadávania sú nielen úžasne napísané, ale aj mimoriadne zábavné na čítanie. Mapuje, akým spôsobom sa menilo a posúvalo spoločenské tabu, čo zo subštandardného jazyka, v ktorej dobe bolo smiešne a čo naopak veľkým hriechom, a aký to má súvis s tým, aké tabu (stigmatizované slová) sa v jazyku vytvárajú dnes. Pre dramaturgov a režisérov skvelá pomôcka pri analýzach dramatického textu a na pochopenie bežných každodenných súvislostí tej či onej ľudskej epochy.

Za odpovede ďakuje Dominika Horváthová, 2. bc. KDŠ

 

Koronátor doktorandský

Mgr.art Pavol Viecha, KRD

Ako prežívaš aktuálnu korona-situáciu?

Mám obrovskú výhodu, že karanténu nemusím tráviť na jednom mieste. Okrem podnájmu v Bratislave, sa vždy môžem uchýliť na chalupu na Záhorí, ktorou disponuje moja rodina. Každých pár dní teda svoje pole pôsobenia mením.

Ponorka či pocit úzkosti z toho, že stále hľadím na tie isté steny na mňa nedopadá v takej miere, ako to vidím na svojom okolí.

Čas trávim dobiehaním restov a prípravou nových projektov. V súčasnosti finišujem jeden komerčný projekt pre internetovú televíziu, čiže môj pracovný harmonogram je takmer identický tomu pred-koronovému: písanie, natáčanie (samozrejme, v rúškach), strihanie, chvíle zúfalstva, opätovné strihanie, pocit zadosťučinenia, atď.

Aká je tvoja osobná skúsenosť s provizórnou online výučbou? Hodnotíš ju skôr pozitívne alebo negatívne?

Popravde, nemám pocit, že by seminár určený pre študentov réžie, ktorý vediem, mal v online podobe výhody či nevýhody. Spolu so študentmi v komornom počte diskutujeme cez Teams a jediné, čo mi chýba, je osobný kontakt (ktorý, ako vie každý divadelník, je na nezaplatenie).

Množstvo zahraničných univerzít už dávno (dokonca dávnejšie ako prišla korona - ak si ešte na tie časy pamätáte) prešlo na systém, v ktorom sú všetky prednášky (dejiny, teória, atď.) vopred nahraté videá, ktoré si študent môže kedykoľvek a kdekoľvek prehrať. Študent tak nemusí chodiť na prednášky do školy, pozrie si ich pokojne aj pri raňajkách.

Takýto systém považujem za logický - prednášky sú z výraznej väčšiny monológom pedagóga a časovo vyťaženejší študenti danú formu štúdia vítajú. Študenti, ktorí prednášky zhliadli, následne fyzicky navštevujú semináre, kde sa o danej tematike diskutuje komplexnejšie (študent už predsa pozná z online prednášky potrebný backround).

Daný systém výučby je, či chceme, alebo nie, budúcnosťou vo vysokoškolskom vzdelávaní. Čím skôr si teda na online výučbu (či už live, alebo ne-live) navykneme, tým lepšie.

Máš nejaké rady či nápady, ako sa nezblázniť a zostať produktívny aj počas tohto náročného pobytu doma?

Pre každého platí niečo iné. To, čím sa riadim ja, je nasledovné:

- vyhýbať sa informáciám o korone a informáciám na ňu naviazaným - sú všade, je ich priveľa a stále sa prakticky rieši jedno a to isté. Preto netreba hlavu zbytočne plniť tým, čo už dávno vie.

- Chodiť veľa na prechádzky - ideálne do lesa, k vode či kamkoľvek do prírody. Alebo vytiahnuť bicykel a korčule.

- Vracať sa k veciam, na ktoré v minulosti nebol čas - upratovanie šuflíkov, výroba vtáčej búdky, maľovanie zátišia s ovocím a tanierom či oprava bicykla, na ktorú sa odhodlávate už dva roky

- Robiť si srandu. Z korony, z premúdrelých ľudí, z potreby sebaprezentácie, zo sociálnych sietí, zo susedov a hlavne zo samého seba.

A na záver... Objavil si počas izolácie doteraz nepoznané či už čitateľské, hudobné, alebo divadelné novinky, ktoré by si rád odporučil našim čitateľom?

Teší ma román Via mala , ktorý práve čítam. Je dobre napísaný a vždy ma teší, keď čítam niečo kvalitné. Pred tým som čítal Allena, Marqueza či Stendhala. A práve tento týždeň som si objednal z antikvariátu knihy, ktoré už mám v pláne čítať dlho (ďalšie resty) Camus-ov Cudzinec a Kazanzakis-ov Kristus znova ukrižovaný . Tuším, že sa mi budú páčiť.

Na Spotify followujem samých rumunských, maďarských a balkánskych interprétov, ktorý sa venujú rómskemu folklóru. Výberovku toho najlepšieho potom uchovávam a mám v pláne po konci karantény s kapelou piesne naskúšať. Nášmu cimbalistovi zostal kvôli korone na maďarských hraniciach nový cimbal. Šofér dodávky, ktorý mu mal cimbal práve doviezť, a ktorý bol náhodne testovaný, musel ísť do karantény.

Keď si dáte na Ulož.to vyhľadať výraz „divadlo”, vyhodí vám nesmierne množstvo kvalitných (ale je veľa nekvalitných) divadelných inscenácii na zázname. Ich počet je tak veľký, až je to demotivujúce. Nehovoriac o všetkých divadlách, ktoré dávajú svoje dernierované inscenácie na YouTube, o všetkých nemeckých divadlách, ktoré streamujú live a pod. Sú toho mraky!

To, čo istotne odporúčam sú operné záznamy svetových operných scén na: https://operavision.eu/en/library/%C3%B3peras. Napríklad Kušejov Bludný Holanďan z Amsterdamu je super.

A čo sa týka filmov, počas korony som sa vrátil k snímkam, ktoré som hltal ako dieťa aj viackrát denne. Indiana Jones , Policajná akadémia , Príšerky s.r.o. , Toy Story a pod.

Je dobré tieto filmy sledovať s odstupom rokov. Človek sa na ne díva iným, analytickým pohľadom. Po chvíli ho to však prestane baviť a do filmu sa ponorí opäť tak, ako to robil v detstve.

Za odpovede ďakuje Dominika Horváthová, 2. bc. KDŠ

 

 

Koronátor doktorandský

Mgr. Magdaléna Žiaková, KDR

Ako prežívate obdobie karantény?

Ja som karanténu na začiatku uvítala, dosť som si po hektickom období vydýchla. Doháňam v čítaní zameškané, o chvíľu budem možno na nule, sledujem občas záznamy predstavení zahraničných divadiel. Hrám hry, mali sme aj LAN párty, cítim sa trochu ako cez prázdniny . S Asfd divadlom sme uvažovali ako pôsobiť v online priestore a už máme za sebou dve čítačky, v ktorých sme kládli dôraz na vizuálnu stránku. V DAB v Nitre máme už tretí týždeň čítačky cez Zoom. Mám sa vlastne fajn, hlavne preto, že som obklopená príjemnými ľuďmi. Až mi to príde, že by som sa mala mať horšie, keď zúri pandémia.

Vaše rady pre kolegov a študentov ako prežiť toto náročné obdobie?

Neviem, asi v prípade pociťovania veľkej úzkosti skúsiť online poradňu Ligy za duševné zdravie (https://www.dusevnezdravie.sk/online-poradna/). Inak asi len čítať (na zaobstaranie literatúry odporúčam túto stránku: https://libgen.is/), hrať hry alebo chodiť na prechádzky.

A jedna praktická otázka: ako prebieha online výučba Vašich predmetov? Ako sa to dá zvládnuť?

Ja vlastne nie som plnohodnotný pedagóg. Vediem dva semináre, kde som skôr facilitátor diskusie/mediátor udalostí, čiže prinášam nejaké úvodné impulzy, ale nemám žiadne prednášky. Na seminári Autorské postupy sme dokončili rozbehnuté veci a nechávam kolegov a kolegyne vydýchnuť. Občas posielam linky na zaujímavé predstavenia a knihy, ale myslím, že čas byť iba tak sám so sebou osamote ich naučí radikálne viac. Pri seminári Úvod do dramaturgie je situácia trochu iná. Seminár pozostáva najmä z praktických cvičení v priestore a neskôr na spoločnej diskusii. Letný semester sme plánovali ukončiť krátkymi performance, ktoré vznikajú podľa počiatočného inšpiračného materiálu (predmet, zvuk,...). Študenti a študentky pracujú na zadaniach a komunikujem s nimi mailom, keďže väčšinou sú to texty, hudba alebo videá. Každý a každá z nich ide úplne iným smerom, všetci riešia zaujímavé témy (napr.: toxická maskulinita, komunita, dopad technológií na bežný život), čo je myslím super, takže si aj ja k tomu čítam veci a baví ma komunikovať s nimi o ich tvorbe jednotlivo. Ale po otázke od vás, ako prebieha online výučba, som sa začala cítiť dosť nezodpovedne, tak som sa opýtala študentov a študentiek, či im to vlastne takto vyhovuje a či by uvítali spoločné hovory cez Zoom.

Magdaléna Žiaková sa opýtala aj svojich študentov a študentiek na názor ohľadom online výučby

Mne to príde celkom fajn, ale prezenčnú výučbu táto forma (najmä v našom prípade) plnohodnotne nahradiť nedokáže. Na jednej strane je fajn, že sa môžeme sústrediť na dlhodobé projekty, určitým spôsobom je to menej stresujúce, no na druhej strane mi chýba pravidelný režim a kontakt s ľuďmi. Veľkou výzvou je aj prokrastinácia - príde mi to o dosť náročnejšie vyhnúť sa jej teraz, ako keď som bol v jednom kole počas normálnej výučby. A čo sa týka konkrétne našich zadaní, tak mi vyhovuje, že to s nami riešiš individuálne a dávaš nám takú komplexnú spätnú väzbu. Najväčšiu nevýhodu vidím v tom, že sme prišli o skupinové diskusie, no nie som si istý, či sa dajú vyriešiť cez Zoom - na iných predmetoch som si všimol, že vôľa diskutovať je oveľa menšia ako keď sme všetci v jednej miestnosti.

Martin Krč

Dištančná výučba značne komplikuje súdržnosť učenia, no paradoxne v tomto predmete mi prišla vhod. Veľmi mi vyhovuje, že na prácu na mojom zadaní mám dostatok času, môžem Ťa požiadať o pomoc a systém práce si viem prispôsobiť svojmu režimu. Naozaj sa na tento predmet a jeho dištančnú výučbu nemôžem sťažovať.

Žofia Kráľová

Ja som s takýmto systémom celkom spokojná. Aj keď sa osobnému kontaktu nič nevyrovná, necítim sa byť nejako extrémne ukrátená o vzdelanie. A konkrétne z tohto predmetu som aj celkom vďačná, že nie som zahltená toľkými povinnosťami, lebo už aj z ostatných predmetov toho máme vyše hlavy (alebo aspoň taký je môj pocit, pretože z domu toho neviem urobiť denne tak veľa ako v škole - alebo teda, ešte stále hľadám systém, ktorý bude dosť efektívny).

Agáta Brožová

Podľa mňa je to celkom v pohode, to čo mám urobiť na dramaturgiu za týždeň, bez problémov zvládam. Aj so zadaním som veľmi spokojná, podľa mňa sme našli zaujímavú tému/témy, a aj keď konečný výsledok nebude dokonalý (čo je teda na mne (: ), je naozaj dobré aspoň sa zamyslieť nad týmito vecami. Páči sa mi aj tá postupnosť, s ktorou v letnom semestri pracujeme. Čo sa týka Zoomu, ja na tom netrvám, písomná komunikácia sa mi pri tejto práci úplne pozdáva. Samozrejme, bolo by dobré, keby sme o tom mohli hovoriť aj osobne a sledovať aj tvorbu spolužiakov, ale myslím si, že v online podobe by to nebolo ono.

Viktória Finta

Za odpovede ďakuje Adam Nagy, 2 bc. KDŠ

 

iniciátor
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 27 28
29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com