Koronátor VIII.

koronátoronline výučbadivadloonlineJán PtačinAnna RevickáMichal Slovenský
(zdroj: archív Jána Ptačina)

Koronátor pedagogický

Doc. Ing. arch. Mgr. art. Ján Ptačin, ArtD., KS

Ako prežívate karanténu?

Ďakujem, výborne. Na začiatku karantény sme sa s rodinou presunuli na vidiek. Mám teda príležitosť znovuobjavovať veci, na ktoré má človek tendenciu v kolotoči každodenných „mestských” povinností zabúdať. Dokončujem projekty, ktoré som mal na zozname, lúskam knihy, ktoré sa mi za ostatný čas nakopili, snažím sa využiť tento cenný čas efektívne.

Ako prežiť karanténu?

Kvalitný čas, ktorý sme týmto nepredvídateľným spôsobom dostali k dispozícii považujem za veľkú príležitosť. Sústreďme sa na to, čo sa v tejto situácii dá rozvíjať, nevenujme sa veciam, v ktorých sa cítime súčasným stavom obmedzení. Čiže moje odporúčanie – trávme čas zmysluplne, robme to, čo nás baví a napĺňa, vzdelávajme sa, zlepšujme seba, svoje vzťahy a svoje okolie. Tak aby sme sa, keď sa táto situácia skončí, mohli spokojní pozrieť späť a videli za nami kus prejdenej cesty.

Čo hovoríte na online vyučovanie?

Túto skúsenosť hodnotím kladne. Na online spôsob výučby sme so študentmi nastúpili celkom promptne. Myslím si, že takáto liečba šokom bola v mnohom dobrá a z tejto skúsenosti budeme ťažiť aj do budúcna. Akokoľvek, niektoré aspekty osobného kolektívneho kontaktu sa veľmi ťažko nahrádzajú online, výučba je v týchto prípadoch zdĺhavá a ťažkopádna. Taktiež v niektorých oblastiach, v ktorých je nevyhnutná prax, ako napríklad pri výučbe svetelného dizajnu, si viem dlhodobo výhradne online vzdelávanie predstaviť len veľmi ťažko.

Za odpovede ďakuje Katarína Krokošová, 1. mgr. KDŠ

Koronátor študentský

Anna Revická, KS

Na Katedre scénografie sa prechod na dištančnú výučbu zaobišiel, myslím, bez väčších komplikácií. Viem si predstaviť, že na bakalárskom stupni to mohlo byť trochu zložitejšie, najmä pri množstve praktických predmetov vyžadujúcich prácu s materiálom. Verím ale, že obmedzenia inšpirujú ku kreatívnym riešeniam, a teda, že väčšina predmetov si pomerne rýchlo našla alternatívny spôsob fungovania. Využívame komunikáciu cez mail, telefón alebo videohovor. S konzultáciami akademických zadaní tak nie je problém, takisto ako s teoretickými predmetmi, ku ktorým dostávame podklady, užitočné internetové odkazy a podobne. Učebných zdrojov je teda dostatok a je na zodpovednosti každého, koľko času a pozornosti im venuje.

Čas je čosi, čo osobne vnímam ako veľký benefit tejto inak nepriaznivej situácie. V posledných mesiacoch (ak nie aj rokoch!), pred začatím karantény som vlastnou vinou trpela na jeho vážny nedostatok, a keď odrazu prišiel týždeň, ktorý ma „oslobodil” od takmer všetkých rozbehnutých a plánovaných projektov, ten náhly šok som nezniesla ľahko. Trvalo mi hodnú chvíľu adaptovať sa na nový režim bez podrobného denného rozpisu, na zvládanie niekoľkých projektov naraz a voľný čas bol pre mňa už skoro zabudnutým pojmom. Ale ako sa hovorí, človek si zvykne na čokoľvek a teraz už sebadisciplína a time-management v izolácii nie sú až taký problém.

Vlastne som zistila, že aj doma dokáže byť toľko práce, že to niekedy ledva stíham! Toľko nedočítaných kníh, nepozretých filmov, ktoré mi kedysi niekto odporučil, toľko domácich dekoračných prác, ktoré sme nikdy nedotiahli, záhrada, ktorá by si odo mňa zaslúžila tiež trochu pozornosti… a to ani nespomínam všetky tie učebnice cudzích jazykov.

Okrem toho si postupne uvedomujem, že projekty, ktoré sa mi na začiatku karantény samy vyškrtli z diára (kalendár v telefóne mi dodnes pripomína, kde všade som v týchto dňoch mohla byť…) v skutočnosti vôbec nemusia byť mŕtve. Kde je vôľa, je aj cesta. Pevne dúfam, že aspoň niektorým z nich sa v tej či onej forme podarí po skončení karantény nadviazať, kde boli nútené prestať. Zároveň sa pomaličky začínajú črtať aj celkom nové projekty, ktoré vznikli práve z dostatku času na zamyslenie a som si istá, že takých bude čoskoro neúrekom.

Nezostáva nám teda iné, než doma vyčkať, kým sa všetko vráti do normálu, chystať, čo sa dá, a možno si aj z tejto zvláštnej životnej etapy odniesť napríklad zvyk začleniť si do rozvrhu aj chvíľu voľného času…

Za odpovede ďakuje Adam Nagy, 2. bc., KDŠ

Michal Slovenský, KBT

Musím sa priznať, že napriek niektorým komplikáciám, ktoré sa prihodili väčšine z nás, ide podľa mňa, o veľmi zaujímavé obdobie. Rýchly kolotoč z ničoho nič zastal a všetko sa na chvíľu spomalilo. To sa presne stalo aj so mnou. Ľudí som na chvíľu od seba odložil a vymenil ich za Čapka a Dostojevského (po prečítaní Bratov Karamazovcov som mal zvláštny, dosť akčný sen) a poetický výhľad na vyľudnenú Bratislavu.

Niekedy sa človeku ťažko sústredí na obrazovku, sediac uprostred tmavej miestnosti, čiže ani vyučujúci to nemá vôbec ľahké. Avšak ísť na hodinu psychológie, či literatúry, pokojne v papučkách a zeleným čajom... Od toho si asi nebude ľahké odvyknúť.

Ľudia s ponorkou sú podľa mňa mýtus. Ale ak sa niekto taký predsa nájde, tak pokiaľ viem, ešte stále pretrváva sezóna medvedieho cesnaku. Na pesto ako stvorené!

Za odpovede ďakuje Katarína Krokošová, 1. mgr. KDŠ

iniciátor
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 27 28
29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com