Online divadelné záznamy

anketadivadloonlineDominika Tekelová

Ahojte, kamaráti!

V týchto neľahkých časoch sme boli s divadlom prepojení len cez online svet. K dispozícii sme dostali množstvo záznamov z divadelných predstavení a mohli sme si opäť pripomenúť inscenácie, ktoré sa už nehrávajú. Zaujímalo nás, ako ste sa konfrontovali s takouto situáciou, či ste záznamy sledovali so zatajeným dychom (podobne ako z priestorov divadla) alebo sa ruka občas pošmykla a z dvojhodinového záznamu bol hodinový? A sledovali ste ich vôbec?

1.) Michaela Hriňová, KRD, 3. roč. bc.

Nie.

2.) Adam Nagy, KDŠ, 2. roč. bc.

Áno. Jediným plusom bolo, že som si mohol pozrieť skvelé inscenácie, ale tým som aj skončil s pozitívami. Negatív to má veľa. Tým, že inscenácia nie je vytvorená na sledovanie cez obrazovku, tak ma to nechalo chladným. Mnohokrát sa stalo, že som začal sledovať inscenáciu a po 30 minútach som to vypol. Nešla na mňa žiadna energia, atmosféra. Divadlo je preto divadlom, aby som si sadol do sedadla a naživo sledoval predstavenie. Ďalším negatívom je často nekvalitný záznam. Takže na študijné účely fajn, aby som sa zoznámil s umeleckým dianím vo svete, ale inak nič moc. Nech sa už vrátime do pravého hľadiska!!!

3.) Katarína Krokošová, KDŠ, 1. roč. mgr.

Áno. Na začiatku karantény ma veľmi potešilo, že divadlá zverejňujú svoje inscenácie a že si ich môžem pozrieť. Avšak neskôr, keď ich už začalo byť veľa, som mala problém vybrať si a opäť som sa cítila zahltená informáciami. Sledovanie záznamov inscenácií sa so živým divadlom, samozrejme, nedá porovnať. Je to diametrálny rozdiel. Taktiež – divadlo nie je film. Počas živého predstavenia si ja vyberám, na čo sa budem pozerať, v prípade záznamov mi to určuje kamera. Každopádne, nech už je to inscenácia aj z druhého konca sveta – pravé divadlo je pre mňa to živé.

4.) Dominika Tekelová, KDŠ, 1. roč. mgr.

Áno. Na online forme sledovania divadelných inscenácií ma potešila možnosť pozrieť si niekoľko skvelých záznamov z predstavení, ktoré sa už nehrávajú. Atmosféra divadelného priestoru sa však ani zďaleka nepretlačila cez obrazovku notebooku. Mnohokrát neboli záznamy v dobrej kvalite, alebo kamera snímala sebou určený detail.

5.) Klára Madunická, KDŠ, 1. roč. mgr.

Áno. Je to super, hoci viac ako na tých živých prenosoch fičím na stránkach, ktoré dočasne sprístupnili viacero videí naraz. Nie som tak obmedzená na konkrétny čas, a preto si to viem lepšie rozvrhnúť. Nehovoriac o tom, že ten pomyselný „program“ si takto zostavujem sama a nemusím sa toľko podriaďovať dramaturgii divadiel. Priznávam, že činohru som nevidela ani jednu (dokonca ani Ostermeiera – hanba mi!). Zato opier som pozrela niekoľko. Mnohé ma veľmi zaujali (napr. Wilsonov Orfeus a Eurydika alebo Guthov Don Giovanni). Videla som rôzne recesistické inscenácie, viaceré klasiky... Dokonca i staršie inscenácie (napr. z MET-ky), ktoré sa zapísali do histórie (pamätná Tosca s Máriou Callas alebo Rigoletto s Lucianom Pavarottim). Takže online prenosy za mňa top... Má to síce veľa nevýhod, ale tie sú v porovnaní s tými výhodami absolútne zanedbateľné :-).

6.) Michaela Zajačková, KBT, 1. roč. mgr.

Áno. Bola som nadšená z toho, že som mala možnosť zhliadnuť predstavenia, ktoré by som za normálnych podmienok nemohla (pretože sa už nehrajú, alebo je to zahraničná produkcia). Samozrejme, že pri sledovaní online sa emócie neprenesú na diváka tak, ako by sa preniesli pri prežívaní naživo. Mínusom bola aj kvalita niektorých nahrávok, ale brala som to, keďže išlo aj o staršie inscenácie.

7.) Lenka Pállová, KDŠ, 3. roč. bc.

Áno. Pozrela som si dve inscenácie, no o to väčšiu radosť mi priniesli. Konkrétne to bola legendárna Matka Guráž v réžii Bertolta Brechta a tiež legendárny Neistý grunt od kolektívu divadla Stoka. Potešilo ma, že inscenácií bolo množstvo, no po čase som začala vnímať tlak, ako keby som všetko okamžite musela vidieť. Inak som rada, že sa mi podarilo aspoň trošku (vzhľadom na školské a pracovné povinnosti) spojiť s divadlom.

Za vaše odpovede a čas srdečne ďakuje Dominika Tekelová, 1. mgr. KDŠ

 

iniciátor
September - 2020
  01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 26 27
28 29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com