Vzťah medzi tvorbou a kritikou bol odjakživa napätý. Na druhej strane sa však mnohokrát v dejinách z jednej či druhej strany ozývalo volanie po dialógu, po spoločnej snahe otvárať otázky umenia a hľadať na ne odpovede. Jednou z tých otázok je práve funkcia umeleckej kritiky a jej význam pre tvorbu. Preto sme obrátili garde a študentom VŠMU sme dali možnosť nastaviť nám zrkadlo – opýtali sme sa ich dve otázky.
1. Čo si myslíte o aktuálnej pozícii divadelného kritika?
2. Má pre vás práca divadelného kritika zmysel?
*
Marek (študent herectva)
Dlho som tvrdil, že umenie sa netvorí pre odborníkov, a preto som sa na prácu divadelného kritika pozeral cez prsty. Až pri konfrontácii s divadelnou kritikou v praxi som pochopil, že je dôležité, aby divadelným praktikom niekto nastavoval zrkadlo. Vzťah divadelného kritika a praktika sa teda dá pripodobniť funkcii investigatívneho novinára a politika. Širokú verejnosť informuje, čo sa v divadle deje, pomenúva klady a zápory jednotlivých inscenácií a tým takpovediac drží umelca v pozornosti a núti ho k produkovaniu diel konzistentnej kvality.
*
Laura (študentka tanca)
Nad touto otázkou som sa nikdy nezamýšľala, ale myslím si, že táto práca má zmysel, keďže každý potrebuje spätnú väzbu.
*
Štefan (študent divadelnej réžie)
Divadelný kritik podľa mňa jednoznačne patrí k divadelnému vývoju každej krajiny a znamená funkčný článok, ktorý má reflektovať a objektívne prejavovať svoj názor v súvislostiach spoločensko-politických atď. reflektujúcich sa v inscenáciách a dramatických textoch. Jeho najsilnejšími zbraňami by mal byť prehľad, už spomínaná objektivita a vlastný pomyselný cieľ/predstava napredovania divadelníctva v krajine, pretože nemôže sa vyjadrovať fanúšik realizmu k symbolickému pohybovému divadlu, keď nemá podklady a naštudovaný vývoj a v oblasti aký-taký prehľad. K videnému by mal písať svoj názor, ale nie subjektívne dokazovať svoju pravdu. Divadelníctvo každej krajiny sa vyvíja neustále a snahou kritika by podľa mňa malo byť, aby divadlá ponúkali pestrý repertoár, aby sympatizoval s rôznymi druhmi a štýlmi divadla a nelipol na pokladoch minulosti, ktoré sa pomaly, ale isto stávajú brzdovou modlou. Myslím, že je veľmi dobré, že na škole máme tento odbor a snaží sa vychovávať nových odborníkov, ale injekcia aktuálnosti a chuti z práce by určite neuškodila.
*
Vanda (študentka dramaturgia a dramatickej tvorby)
Aktuálna pozícia kritikov je veľmi problémová. Dnešní kritici sú skôr teoretici a o praktickej časti vedia veľmi málo a preto ich kritika je iba na báze teoretickej.
*
Kateřina (študentka dramaturgie a dramatickej tvorby)
1. Stagnující. Nezáviděníhodná. Perspektivní. Stav divadelní kritiky na Slovensku se už delší dobu nevyvíjí. A zakrněl v bodě, který kritikům příliš ke cti není. Na druhou stranu si ale myslím, že je to skvělá výchozí pozice pro mladou vlnu divadelních kritiků, kteří mohou nastavit novou výšku laťky. A nutno dodat, že ta nynější už dlouho odpočívá na podlaze.
2. Erudovaný názor divadelního kritika podložený zkušenostmi z praxe může být pro tvůrce záchytným bodem ve změti velmi subjektivních dojmů diváků. Adresuje totiž problémy a kritické body inscenace v jazyce, kterému umělec rozumí. Takže smysl určitě má. Ale chápu i despekt, který mnozí k divadelním kritikům pociťují – kvantita názorů bohužel mnohdy předčí jejich kvalitu.
zozbierala
Katarína Krokošová
2. bc. KDŠ
Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com