Obyčajný Jano Karol príčinou neobyčajnej inscenácie

Silvia Vollmannová: Hola Madrid!

Odísť do zahraničia bolo vždy mojím snom. Osobne si myslím, že v istej fáze života sa to stáva snom skoro každého mladého človeka. Vedú nás k tomu rôzne pohnútky. Vzdelanie, práca, láska alebo jednoducho potreba aspoň na čas vypadnúť z domu. Vytvárame si zidealizované predstavy o tom, že sa tam ako zázrakom všetko zmení na dobré, že zrazu budú všetky naše problémy „fuč“. Veci však väčšinou nebývajú také idylické, ako sa nám spočiatku zdajú. Niekedy sa totiž z nezadaného Juana Carlosa, ktorý nám prisahá lásku, môže stať muž s manželkou a s dieťaťom. A čo potom?

Stojeden vecí, ktoré musí človek zažiť v Madride predtým, než zomrie. Hlavná hrdinka príbehu, Lydka, zažíva v Madride krušné časy. Juan Carlos nie je tým mužom s dokonalým chrupom, ktorý bez nej celé leto nevedel žiť. Je len obyčajným Janom Karolom. Stará cigánka v parku ju prekliala a majiteľ baru, v ktorom pracuje, sa pokúsil o samovraždu. Keby som takéto niečo v Madride zažila ja, tak umriem. Lydka však neumiera, ale beží ďalej.

Autorská inscenácia študentky bábkarskej tvorby Silvie Vollmannovej sa inšpiruje jej zážitkami z pobytu v Španielsku. Hravo, vtipne a autenticky zobrazuje príbeh dievčaťa, ktoré prišlo do Španielska s veľkými ideálmi, no tie sa veľmi rýchlo rozplynuli. Takýto príbeh by sme mohli adaptovať na množstvo žien a mužov. Autorka svoje rozprávanie v inscenácií podporuje aj videonahrávkami so skutočnými osobami, ktoré sa z rôznych príčin rozhodli opustiť svoju domovinu a odísť do Španielska. Ľudia z Anglicka, Talianska, Francúzska  a dokonca Slovenska (Mária Karoľová, absolventka VŠMU) odpovedajú na otázky týkajúce sa ich rodín, dôvodu odchodu, prípadného návratu alebo politickej situácie v Španielsku. Vytvárajú tak spojenie inscenácie s realitou. Pripomínajú nám, že v skutočnosti naozaj existujú ľudia, ktorí boli ochotní prekonať počiatočné problémy aké má Lydka, prepracovať sa k šťastnej existencii v zahraničí a vytvoriť si tam domov. Videá vytvárajú aj predely medzi jednotlivými úsekmi zo života hrdinky, ktorá počas premietania sedí učupená v rohu tesne pri plátne, čím podporuje dojem, že aj ona patrí medzi nich. V závere inscenácie sa „obeťou“ nakrúcania stáva aj Lydka, ktorá v priamom prenose dokazuje ľuďom, že aj napriek nepríjemným udalostiam, ktorých sme boli svedkami, je Madrid krásne mesto plné usmiatych ľudí. Otázkou ostáva len to, či je táto eufória pravdivá, alebo či je to iba násilná snaha presvedčiť ostatných, že bol pobyt úspešný, hoci skutočnosť dokazuje opak.

Scénografiu Dáše Krištofovičovej tvorí kovová konštrukcia v tvare kocky, ktorá sa vďaka herečke a príbehu mení na rôzne priestory. Sediac za pultom vytvára Lydka atmosféru baru, ležaním na stoličke a náznakovým plávaním zas plaváreň. Kocka sa tak ľahko stáva čímkoľvek, napríklad bytom či parkom. Najzaujímavejším a najvýraznejším prvkom scénografie sú biele balóny visiace zo stropu kocky, ktoré fungujú ako multifunkčná rekvizita. Herečke vytvárajú imaginárnych „hereckých“ partnerov, vystupujú ako slepci, ľudia v metre alebo ako mŕtva holubica. Inokedy slúžia ako zážitky, ktoré v Madride musíte zažiť, kým umriete ‒ Lydka každý úspešne splnený „zážitok“ vyfúkne. Na druhej strane jej pomáhajú pri vybití vlastného hnevu a frustrácie, kedy zvyšné balóny zúrivo praská a ničí nožnicami. Veľmi detailná je v inscenácii aj práca so svetlom. Modré svetlo znázorňuje plaváreň, blikajúce zas pohybujúce sa metro a pri telefonáte cez skype s rodinou je Lydka osvetlená len po ramená ako na obrazovke počítača. 

Predstaviteľka Lydky Lýdia Petrušová hravo zvláda pôsobiť na javisku po celý čas sama. Nenudí, dokáže nás strhnúť a zaujať. Je veselá a vtipná, ale zároveň aj nostalgická, smutná a zádumčivá, rovnako tiež ironická a nahnevaná. Jej herecký prejav je poväčšine prirodzený a autentický, ale občas prechádza do mierneho afektu, ktorý však v určitých fázach inscenácie situácii vyhovuje ‒ ako napríklad v závere, keď Lydka presviedča divákov o tom, že jej pobyt v Madride bol napriek všetkým nepríjemnostiam vynikajúci. Typickou je pre herečku aj rázna a rýchla gestikulácia, ktorú používa najmä vo chvíľach rozčúlenia, ale aj počas hĺbavých momentov.  

Inscenácia Hola, Madrid! prináša na javisko tému blízku najmä mladému publiku a študentom. K problému sa stavia hravo a vtipne, ale zároveň ho zobrazuje aj z vážneho pohľadu. Odisť alebo neodísť do zahraničia? Na jednej strane hrozí, že sa všetky naše idylické sny zrútia, ale na druhej strane, aký by to bol život, keby sa nám naozaj nič nestávalo? Inscenácia Hola, Madrid! bola tento rok nominovaná na cenu DOSKY  v kategórií Objav sezóny za text a réžiu Silvie Vollmannovej. To je len jeden z ďalších dôkazov kvality tejto neobyčajnej inscenácie, ktorej spúšťacím motívom je len obyčajný Jano Karol.

Lucia Šmatláková (Teória a kritika divadelného umenia, 2. Bc.)

Silvia Vollmannová: Hola, Madrid!

scenár a réžia: Silvia Vollmannová
dramaturgia a scénografia: Dašena Krištofovičová
hrajú: Lýdia Petrušová

Premiéra: 6.5.2013 v Štúdiu 1

iniciátor
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 28
29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com