Sławomir Mrożek: Proroci

Karol Mišovic

Posolstvo o stave sveta z podzemia VŠMU

foto: Martin Civáň

Burkovňa je priestor na Ventúrskej ulici, ktorý starší absolventi VŠMU prirovnávajú k legendám. Práve v jej podzemných a pre život nehostinných podmienkach totiž kedysi vznikali tie najlepšie inscenácie mladých divadelníkov. Postupom času a prechodom do modernejších a väčších priestorov (Malá scéna, Lab) sa na ňu akosi zabudlo a mnohí súčasní študenti už ani netušia, čo to vlastne je. Po minuloročnej úspešnej premiére Sigarevovho Vĺčika (absolventská réžia Zuzany Galkovej) sa opäť do Burkovne vrátili študenti a divadlo. Režijno-dramaturgický tandem Andrea BučkováMichael Vyskočáni tam v slovenskej premiére uviedli hru Sławomíra Mrožka Proroci.

Bučková má s Mrožkovou poetikou skúsenosti vďaka jeho jednoaktovke Strip-tease, ktorú inscenovala v rámci svojej bakalárskej práce. Tak ako pri tejto „miniinscenácii“, aj pri Prorokoch sa s Vyskočánim držali pravidla, že absurdná dráma sa má hrať realisticky. Nie prehnane  „prepsychologizovať“, ale viesť hercov v určitej dávke psychologickej pravdivosti (veď postavy zakaždým riešia závažný životný problém) a pri tom s jasnými tónmi nadhľadu a humoru. Tak sa režijná dvojica zamerala predovšetkým na prácu s hercom, cez ktorú tlmočila svoj inscenačný kľúč. Ich inscenácia už nie je analógiou na komunistický režim a paródiu ideologického vodcu (Mrožek hru napísal v roku 1967), ale zameriavajú sa na súčasnú tému zlyhania morálky, zla ľudského indivídua (čo všetko je človek schopný urobiť, aby sa neskompromitoval?) a politický postup, aj keď nezaslúžený a bez dostatočnej kvalifikácie.

foto: Martin Civáň

Režijná dvojica interpretačný kľúč nevidela v postavách Prorokov a odkrytí ich významu (čo je na škodu veci), ale svoju pozornosť sústredila na Vrátnika. Ten tvorí naoko sprievodný prvok príbehu – keď na začiatku prichádza z akejsi kotolne a všetko navôkol kontroluje (sedí na rebríku ako kohút na bydle a pozoruje odtiaľ svoje okolie). V skutočnosti však nie je nevinnou figúrkou, ktorá je svedkom celého príbehu – ako je to v pôvodnom texte. Bučková s Vyskočánim v ňom vidia výborného taktika, ktorý má vyššie ambície ako ostať informátorom v paláci. Taktiež túži po moci. Čo je jasne viditeľné na scéne, kedy je prinútený stínať hlavy. Vtedy naplno pocíti chuť po moci a možnosti rozhodovať o osude ostatných. V stínaní hláv vidí to najjednoduchšie a najrýchlejšie riešenie. A na záver pokojne sedí na lavičke obklopený hlavami delegátov, pije čaj a aj napriek tomu, že si prizná, že nemá kvalifikáciu na vítanie prorokov, ide k balkónu a so vzopätými rukami (gesto, ktoré Regent používal vždy pred príhovorom z balkóna) sa chystá zvestovať ľudu posolstvo. Tým režiséri posunuli vyznenie Mrožkovho textu, ktorý v čase vzniku reagoval na ideologické vymývanie mozgov, keď ľud „čakal“ na nové návody na lepší život. Posunuli ho bližšie dnešnému fenoménu ‒ ako sa na vysoké miesta dostávajú nekvalifikovaní, ale v intrigách dobre zorientovaní ľudia. Aj tu platí pravidlo: Kde sa dvaja bijú, tretí vyhráva.

V inscenácii tvorcovia dokázali plynule balansovať medzi komediálnymi (ale v žiadnom prípade nie fraškovitými či burlesknými) a dramatickými prostriedkami. Humor ani „zhadzovanie“ dramaticky vygradovanej situácie neprechádzali do prvoplánovosti, ale podporovali rýchly spád inscenácie, bez menších rytmických kolízií. Lenže sústredením sa na motív Vrátnika režisérom nechcene unikol iný dôležitý motív hry – samotní Proroci. Kto vlastne sú? Kto sú tí dvaja muži v ťažko definovateľných kostýmoch? Sú to smiešne synchronizované figúrky, ale kým sú v skutočnosti? Naozaj sú mesiášmi, ktorí prinášajú skutočné posolstvo? Či podvodníkmi? Ani prostredníctvom hereckých výkonov sa o nich nič bližšie nedozvieme. Jeden je asertívnejší a prchkejší (Lukáš Dóza), druhý oplýva väčšou dávkou optimizmu a entuziazmu (Lukáš Pelč), ale to je všetko, čo herecky aj interpretačne prinášajú. Zároveň sú Dóza a Pelč herci skôr komediálneho zamerania (čo úspešne využívajú aj v tejto inscenácii), ale ani jeden  nevládne zmyslom pre údernosť vypovedania myšlienky. Preto aj ich repliky v slovnom súboji – kto predstúpi pred ľud, sa strácajú v ich doslova prázdnom vyfľusnutí viet, kedy herci hrajú dobre naladeným vonkajškovým výrazom, ale nejdú po význame toho, čo skutočne vypovedajú. A tým sa výrazne ochudobňuje aj tak do úzadia daný motív ich postáv.

foto: Martin Civáň

Najväčší herecký, ale aj interpretačný priestor v inscenácii dostal Vrátnik Daniela Fischera. Ten z neho nevytvára dobromyseľnú figúrku, ako by mohol inscenátorov zvádzať text. Je to obyčajný muž, ktorý sa z prinútenia stal vrátnikom. A aj sa tak skutočne správa – kontroluje (keď nie slovom, tak aspoň pohľadom), sleduje a premeriava všetko a všetkých. Fischer je herec, ktorý cíti situáciu a humor spôsobený jeho civilne nevinným výrazom vždy dávkuje v správnej miere a účinnosti (často mu stačí civilný, odpatetizovaný, tón reči či nemé okomentovanie situácie). Svoj komediálny nadhľad opúšťa iba v momente, kedy ho Regent prehovára na vraždu proroka. Vtedy má zamyslený pohľad a chladne logickým tónom reaguje na nemorálny rozkaz nadriadeného. Svoju výrazovú racionálnosť nepreháňa ani pri scéne krvilačného honu za ďalšou obeťou a tento motív dovršuje sklamaním a urazeným odvrknutím, keď Regent prináša hlavu druhého proroka: „A mňa nenechali.“ Rovnako ani opitosť Fischer nepreexponováva. Dáva jej len výraznejšiu artikuláciu a voľnejšie gestá, ktoré dovtedy využíval len minimálne. Do každého výstupu prináša niečo nové a vďaka jeho autentickosti spôsobenej civilným prejavom, vyjasnenými podtextami, situáciami a vzťahmi, vytvára najväčšiu (nielen) hereckú devízu inscenácie Je to skutočne úspešná a výrazná bodka za Fischerovou školskou dráhou.

Regent Matúša Kvietika, dočasný zástupca panovníka, je muž pevného rozhodnutia. Je dobrým politikom a manipulátorom, ktorý vie analyzovať problém, ale vždy vidí príčinu v niekom inom, len nie v sebe. Kvietik vo výkone plynule prechádza rôznymi polohami (keďže má v tomto smere najvďačnejšiu postavu): od hraného pátosu cez civilné tóny až k vyhrotenej expresii. Jeho výkon je zaujímavý hlavne zo začiatku, kde situácia jasne výrazovo graduje, ale ku koncu mu už chýba inšpirácia a dôkladnejšia práca s výrazovým registrom. Slovom – upadá do šablóny. Nehovoriac, že Kvietik sa bude musieť naučiť zreteľnejšie pracovať so svojim emočným a gestickým diapazónom, lebo jeho herecké interpretácie sa na seba začínajú (herecky) výrazne podobať. Spôsobené to môže byť nielen hercovým, ešte sa len rozvíjajúcim, talentom, ale aj stereotypným obsadzovaním do mužov dominantného až vodcovského typu (Jubileum, Plynová lampa, Hlava medúzy), aj keď v žánrovo širších polohách.

Tvorcovia sa nenechali uniesť metafyzickosťou ani alegorickosťou témy troch kráľov a v inscenácii ich predstavili ako obyčajné, ale predsa dôstojné osobnosti mesta. Všetci traja sa na seba výrazne podobajú (kostýmom i celkovou vizážou), teda podobne ako proroci sú aj oni identický „dav“. Zároveň sa ich predstavitelia príliš nelíšia ani prejavom. Aspoň na začiatku inscenácie. Trojicu kráľov (výzorom aj interpretáciou pripomínajúcich kráľov z Bernhardovho Svätonápravcu pražského Divadla Komedie) predstavujú poslucháči z rôznych ročníkov: Dominik Gajdoš (prvý ročník Mgr.), Daniel Žulčák (druhý ročník Mgr.) a Richard Autner (druhý ročník Bc.), čo môže mať za príčinu určité nezladenie sa trojice do jednotného hereckého prejavu. Gajdošov kráľ je ten najskúsenejší ‒ na všetko pozerá zvrchu a s intelektuálnym pohľadom a racionálnym gestom (kričí až keď ho naozaj niečo rozčúli), ktoré napovedajú, že všetko má pod kontrolou a takúto situáciu už stokrát zažil. Aj keď to vôbec nemusí byť pravda. Na rozdiel od prvej premiéry mal na druhej herec štýlové okuliare, ktoré mu síce pomáhali v práci s gestom (časté skladanie a pohrávanie sa s nimi), ale v celkovom dojme pôsobili zbytočne a rozlaďovali vizážou podobných predstaviteľov. Daniel Žulčák sa ako Gašpar morálne láme ako prvý (od pádu Speváčky z balkóna). Už vtedy vidí kam celá kauza s prorokmi smeruje, a že v politike sa čistá hra nenosí. Lenže tento zlom nastáva (možno) príliš skoro a predovšetkým veľmi silene (sediaci Žulčák žmolí Speváčkine šaty na lavičke a uhráva psychický aj morálny šok). Žulčákovi prehnaná psychológia herecky nesedí a priveľmi viditeľne predstavuje svoje utrpenie a zlomenie sa. Jeho výkon naberá na správnej intenzite (submisívnosť Žulčákovmu hereckému naturelu predsa len nie je vlastná) v závere, keď ľutuje prorokov. Sedí na zemi s ich hlavami zabalenými v igelitových taškách a so šialeným pohľadom a hlasom imituje ich spoločný dialóg. Tretím kráľom je Richard Autner, pre ktorého je to prvý veľký krok na javisku VŠMU. Jeho kráľ nie je žoviálne uvoľnený ako ten Gajdošov, ani ľudsky zraniteľný ako Žulčákov. Autner ho štylizuje do polohy poslušného a verného žiaka svojho učiteľa Melichara. Takže aj keď sa rozruší, snaží sa vnútorne upokojiť, ako to často robí práve Gajdošov Melichar. Autner na začiatku prekvapuje dobre, sucho položeným hlasom a úderným pointovaním replík, ale postupom deja, kedy už aj jeho postava prežíva krízu, zlyháva pri vysoko vystavanej emocionalite postavy, ktorú ešte herecky nedokáže obsiahnuť. Toporný postoj, voľne zvesené ruky bez impulzu a prázdne znejúce intonácie prezrádzajú ešte medzery práce s emocionalitou. Čo však pri prvej veľkej postave nie je nič zarážajúce ani nezvyčajné a záleží len na ďalšej práci poslucháča, keďže základný tón talentu u neho badáme.

foto: Martin Civáň

Scénografka Zuzana Hudáková uchopila priestor Burkovne so všetkými kladmi aj zápormi, ktoré jej ponúkal. Pivničný priestor je síce stiesnený, ale hýri nespočetnými možnosťami divadelného využitia. Jedinou nevýhodou je zlá viditeľnosť z krajov hľadiska (hrá sa po dĺžke priestoru). Obdĺžnikový pôdorys bohužiaľ neumožňuje všetkým divákom, aby sledovali scény odohrávajúce sa na balkóne (otvor v strede Burkovne), kde sa Regent prihovára čakajúcemu ľudu a kde spieva a neskôr bojuje o život kultúrna vložka – Speváčka. Ostatné prvky scénografie tvorili len tie najpotrebnejšie rekvizity (napr. rebrík na pravej strane javiska, ktorý Vrátnik využíva na sedenie, ale ide sa ním aj na povalu) a predovšetkým dvere na oboch stranách miestnosti, ktoré umožňovali dynamické príchody a odchody postáv. Strhnutá omietka Burkovne, pod ktorou sa objavili staré obité tehly dodávala inscenácii atmosféru potemkinovskej dediny. Palác, ktorý by mal byť symbolom moci a asi aj luxusu, je v skutočnosti starý, špinavý a zanedbaný. Zároveň komorný priestor Burkovne dodal inscenácii (nielen tejto, ale aj mnohým v minulosti) dávku autenticity, kedy divák doslova dýcha hercom na krk.

Kostýmy Ľudmily Bubánovej sa pohybovali v niekoľkých dimenziách. Od absolútne realistických sák a čiernych tričiek s goliermi kráľov a bieleho smokingu so šerpou pre Regenta, cez s komediálnym náhľadom navrhnutý flitrovaný kostým Speváčky, ktorý viac odhaľuje ako zahaľuje (analógia na kostýmy pop divy, kedy sa aj Anna Nováková štylizuje do prejavu popstar formátu Beyoncé) až po absolútne abstraktné kostýmy prorokov. Ich nadmerné biele tričká s namaľovaným symbolom (červený kruh pri dolnej časti preťatý zvislou čiarou), červené nohavice a rovnako červené tenisky nepomáhali lepšie dešifrovať pôvod ani dôvod bytia týchto postáv. Ich kostýmovanie bola jedna z najväčších výziev pre výtvarníčku, ako aj režisérov pre interpretáciu, ale prílišná abstraktnosť nedocielila efekt začlenenia postáv.

Inscenácia Proroci dokáže zabaviť, ale aj donútiť sa zamyslieť nad otázkami, ktoré boli aktuálne nielen v roku ich napísania. Podáva smutno-smiešny obraz o súčasných ľuďoch a ich morálnych pochybeniach. K tomu treba určite započítať citlivú réžiu a niekoľko dobrých hereckých výkonov. Rozhodne sa teda oplatí vstúpiť do ponurého pivničného priestoru, kde signál nechytíte, ale máte možnosť sa zabaviť a zistiť, že absurdita je bližšia aj zábavnejšia, ako sa niekedy zdá.

Karol Mišovic (doktorand na Katedre divadelných štúdií)


Sławomir Mrožek: Proroci

Preklad: Jana Gibalová

Úprava, réžia, dramaturgia: Andrea Bučková, Michael Vyskočáni

Scéna: Zuzana Hudáková

Kostýmy: Ľudmila Bubánová

Produkcia: Hana Kopkášová, Veronika Ludrovská

Osoby a obsadenie:

Regent: Matúš Kvietik

Vrátnik: Daniel Fischer

Proroci: Lukáš Pelč, Lukáš Dóza

Melichar: Dominik Gajdoš

Gašpar: Daniel Žulčák

Baltazár: Richard Autner

Speváčka: Anna Nováková

 

Premiéra: 25.3.2013 v Burkovni

 

iniciátor
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 27 28
29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com