Sławomir Mrożek: Proroci

recenzia No.2Externý redaktor

Keď ľudia nasledujú Evanjelium násilia...

“Počúvajte moje slová: Ak je medzi vami prorok, tak sa mu zjavujem ja, Pán, vo videní a hovorím s ním vo sne!” /Nm XII:6/

Biblická tradícia, z ktorej naša spoločnosť vychádza, má hlboko zakorenenú vieru v mužov a ženy, prostredníctvom ktorých sa Boh prihovára k svojmu ľudu. Motív charizmatického proroka, ktorý dokáže strhnúť davy najmä v obdobiach krízy, inšpiroval Slawomira Mrožeka k zamysleniu sa nad touto ľudskou nutnosťou. Vo svojej hre Proroci oživuje takmer zabudnutú tradíciu, ktorá ale v žiadnom prípade nie je mŕtva. Réžijno-dramaturgický tím Andrea Bučková a Michael Vyskočáni nám ukazujú, že dnešný Boh si svojich prorokov nevyberá náhodou. Sleduje situáciu, efektívne infiltrovaný v dave, a čaká kedy predstúpi na balkón víťaz krvavej hry, ktorej priebeh sledujeme až do trpkého konca.

Zneužívanie moci, konformita či limitácia – tieto pojmy predstavujú kľúčové témy, ktorými sa Mrožek zaoberá. Všetky sú nadčasové, naliehavé a istým spôsobom nevyčerpateľné. Ako podotkol Róbert Mankovecký v bulletine k inscenácii Tango v Slovenskom komornom divadle v Martine (premiéra 11.4.2008): „Mrožka rovnako úspešne hrali v celom svete a interpretácie jeho hier neboli vnímané ako metafora boľševického útlaku v malej krajine v strede Európy, ale ako témy univerzálne. Mrožek, podobne ako Witkievicz, vidí svoj svet v perspektíve katastrofy. Na rozdiel od Witkievicza je však jeho katastrofa dvojznačná a ironická.“

Boh skanduje spolu s davom

Vzbudím im proroka spomedzi ich bratov, ako si ty, svoje slová vložím do jeho úst a bude im hovoriť všetko, čo mu prikážem. Kto však nebude počúvať na jeho slová, ktoré bude hovoriť v mojom mene, na tom sa ja pomstím. /Dt XIIX, 18-19/

Hra Proroci, v origináli Testarium, je na Slovensku inscenovaná po prvý krát a práve v dobe, v ktorej sa rozpadáva tradičný rebríček hodnôt a spoločnosť sa silne individualizuje. Každý sa snaží ohradiť si vlastný priestor so svojimi pravidlami. Na druhej strane si stále uvedomuje silu davu, v ktorom môže bezpečne zložiť svoju masku. Ale aj napriek modernej dobe a kritike náboženstva ľudstvo netrpezlivo čaká na proroka, ktorého si napokon samo vyvolí. Proroka, ktorý hlása presne to, čo chcú všetci počuť: evanjelium násilia. Môžete sa na ňom aktívne podieľať, padnúť mu za obeť alebo ho nemo pozorovať z hľadiska. Inej cesty niet. Aspoň nie podľa Andrey Bučkovej a Michaela Vyskočániho. Inscenáciou sa snažia prebudiť otázky, ktoré sa strácajú v mase informácií. Manipulujú jednotlivci dav, alebo dav jednotlivcov? Podľa Prorokov platí aj jedno, aj druhé. Na jednej strane strach, na druhej strane apatia. Strach jednotlivcov zo sily davu, apatia davu voči násiliu páchanom na jednotlivcoch. Už cisári v starovekom Ríme vedeli, že ľud potrebuje chlieb a hry. Krvavé hry plné násilia. Provizórne riešenie, ktoré je dočasné a platí len pre určitú skupinu ľudí, lebo ako hovorí jedna z postáv hry: „Skúsenosť učí, že ľudstvo sa skôr alebo neskôr zbaví svojho proroka (...). To patrí do programu.“

Aj keď je v inscenácii zachovaná “vážna” línia, nepôsobí ťaživo vďaka Mrožkovmu zmyslu pre iróniu a primeranému množstvu akcií, ktoré využívajú celú plochu Burkovne. Preto netreba byť šokovaný, ak sa medzi vás a vášho spolusediaceho schová niektorý z protagonistov. Naháňačky, ktoré primárne pôsobia vtipne však v sebe paradoxne nesú nádych trpkosti a irónie. Využité sú aj schody či všetkých trojo dverí, ktoré bez problémov koexistujú so scénou Zuzany Hudákovej. Drobné žiarovky natiahnuté pozdĺž steny pôsobia ako paródia na Vianoce, sviatky pokoja a očakávania návratu spasiteľa, ale taktiež aj ako chabá výzdoba pre slávnostný deň uvítania proroka, ktorá poukazuje na úpadok paláca. Na scéne je minimum rekvizít, ktoré stačia na efektívne dotvorenie atmosféry a deja. Dominantami sú rebrík, drevená lavička a rečnícky pult, ktorý predstavuje balkón. Okolie rebríka, umiestneného naľavo od „balkóna“, je prezentované ako priestor vrátnice a Vrátnik sa môže „skryť“ či už hore na rebríku, alebo za ním. Na jednej strane predstavuje útočisko, na druhej symbol túžby po vyššej pozícii než na akej sa nachádza, aby nemusel počúvať, ale byť počúvaný. Ak by sme ale chceli hľadať hlbšie asociácie, v biblickom príbehu o Jákobovom sne sa po rebríku spúšťali anjeli a cez neho sa Boh k Jákobovi  prihováral. Zhodou okolností je sekera, neskôr kľúčová rekvizita, najprv položená na vrchu rebríka a počas viacerých scén na jeho vrchu sedí vrátnik. Zrejme na túto podobnosť myslel už Mrožek pri písaní textu a scénických poznámok. Rečnícky pult predstavuje miesto moci a manipulácie. Na jednej strane sa k nemu snažia niektoré postavy za každú cenu dostať, na druhej strane si niektorí uvedomujú riziko postavenia „obetného baránka“. V prenesenom význame funguje ako oltár, na ktorom sa za podpory mecenášov konajú obety na u(s)pokojenie ľudu. Jednoduchá drevená lavička je skôr funkčná, bez výraznejšieho symbolického významu, tak ako aj ďalšie rekvizity. Zaujímavý bol nápad dať odťaté hlavy do igelitových tašiek, s ktorými sa narába ako s loptami alebo dôkazovým materiálom. V každom prípade to vypovedá o neúcte ešte aj k samotnej smrti.

Kostýmy Ľudmily Bubánovej sú, podobne ako scénografia, jednoduché, ale veľavravné. Vrátnik v obyčajnej modrej košeli a nohaviciach ako nenápadný radový občan utvrdzuje dojem „človeka milión“. Regent je na druhej strane oblečený v slávnostnom bielom fraku. Ten je v ostrom kontraste s tmavými oblekmi troch kráľov, ktoré len potvrdzujú ich pozíciu „sivých eminencií“. Speváčkine krátke strieborné šaty, ktoré sa dajú poskladať do dlane, sa neskôr javia ironickým spôsobom ako veľmi praktické, keď jej ich Regent vyzlečie. Najzaujímavejší kostým majú postavy Prorokov. V tomto smere sa našťastie tvorcovia nedržali autorových scénických poznámok (inak by po scéne chodili dvaja bradáči v purpurových rúchach) a Ľudmila Bubánová zvolilam skôr modernejší prístup. Na ich tričku je logo z plagátu inscenácie – preťatý kruh, ktorým si osud „označí“ vyvolených. V ostrom kontraste je aj ladenie kostýmu do červenej a bielej farby. (Žeby kontrastu čistých úmyslov a krvavej pomsty ľudí?)                                                                    

Scéna s minimálnym počtom rekvizít a jednoduché kostýmy dávajú priestor na vyniknutie hereckého komponentu. Réžia výrazne pracuje s dôrazom na herecký detail, ktorý formuje nielen vzťahy medzi jednotlivými postavami, ale aj ich postoj k situácii a premenu pod vplyvom okolností. Okrem záveru a scény so Speváčkou tvorcovia výraznejšie nezasiahli do textu a scénických poznámok, čo len dokazuje jeho aktuálnosť. Zúfalé výkriky Speváčky visiacej z balkóna zosobňujúcu umenie, ktoré taktiež „visí na vlásku“, ostatné postavy rušia a u divákov najprv vyvolajú úsmev, ktorý so stupňovaním jej zúfalstva postupne zamŕza. Mierne zmenený, respektíve doplnený, záver nám dopovedal myšlienku, na ktorú sa nás snažil naviesť priebeh inscenácie – akýsi boj o moc nad davom, ktorého silu si postavy síce uvedomovali, ale aj značne podcenili. A tak sa nemôžeme čudovať, že ľud prijal „proroka násilia“, u ktorého sa prejavila chuť zabíjať pre potešenie. Aspoň nebude mať ľud výčitky, keď ho bude pribíjať na kríž.

Víťaz stojí sám... v kaluži krvi

Kiežby všetok Pánov ľud pozostával z prorokov! Kiežby Pán zoslal na všetkých svojho ducha.  /Nm XII: 29/

Aj napriek tomu, že sme mali len dvoch prorokov, bol „herecký duch“ zoslaný na všetkých protagonistov. Spomedzi nich sa najvýraznejšie prejavil Daniel Fischer v postave Vrátnika. Zo začiatku sa prezentuje ako naivný, úslužný a prostý človek s pokojným tónom hlasu, občas roztržitými pohybmi a hanblivými pohľadmi do zeme. Keď má plniť rozkazy, neváha zvýšiť hlas a pridať dynamický pohyb. No akonáhle sa ocitá na scéne so svojim nadriadeným, klopí oči a aj napriek občasným výhradám prijíma aj tie najnezmyselnejšie rozkazy. Keď na scéne osamie, pôsobí ako zostarnutý muž zmierený so svojim životom (nostalgicky spomína na časy, keď bol stolárom), pri hre s guľôčkou potom zase ožije ako malé dieťa a pri spomienke na vojnu sa javí ako ufňukaný zbabelec. Komorný priestor Burkovne dáva možnosť na vyniknutie mimiky, ktorá v nemalej miere určuje konanie postáv a ich vnútorné pohnútky. Fischer sa s tým „pohral“ v zlomovom bode, keď mu Regent dáva zvolenie na vraždu. Jeho výraz sa v okamihu mení a je natoľko presvedčivý, že nemusíme ani počuť nasledujúci dialóg, aby sme si vedeli domyslieť, čo bude nasledovať. Dobrácka rozpačitá tvár sa zmení na chladnú bezprízornú masku vraha, ktorá určuje celé jeho nasledovné vystupovanie – omnoho sebavedomejšie, drzejšie, dynamickejšie, bažiace po krvi a násilí. Herec ho teda vykreslil ako človeka čakajúceho na svoju príležitosť, zvolenie od „nadriadeného“, pod ktorého záštitou sa možno schovať. V tomto prípade je tým nadriadeným (aj) ľud.      

Postavu Regenta vykreslil Matúš Kvietik ako typ moderného politika – populistu, ktorý na jedenej strane vystupuje sebavedomo a mocne, no na druhej strane je plný pochybností, strachu a neistoty. Svoje správanie skrýva za masku povinnosti, avšak aj bez nej sa prejavuje ako bezohľadný a sebecký človek. Pri Vrátnikovi, ako svojmu podriadenému, ktorý ho ako jediný  poslúcha, využíva svoje politické ťahy – vykrúca sa a prefíkane ho presviedča rôznymi úskokmi. Kvietikove vystupovanie je ale miestami strnulé a narúša dôveryhodnosť a komplexnosť jeho postavy.

Do postáv troch kráľov obsadili tvorcovia tri rozličné typy hercov, ktorí na javisku spolupracujú v nezvyčajnej súhre. Najvýraznejšie sa herecky prejavil Daniel Žulčák v postave docenta Gašpara, ktorého vykreslil ako človeka s morálnymi zábranami neschopného zniesť vzniknutú situáciu. Prejavuje náklonnosť k Speváčke, ktorú utešuje ale neurobí nič pre jej záchranu. Rozporuplnosť medzi povinnosťou morálnou a „občianskou“ (večná téma už od antiky) je u neho badateľná roztržitými pohybmi a náhlymi zvratmi v správaní. Drží sa v úzadí, no o to viac vynikne v závere, keď vyvrcholí ťaživý dialóg, ktorý vedie počas celej hry vo svojom vnútri. Bolesť preciťuje uveriteľne, šialenstvo takmer reálne a cez svoju postavu demonštruje, ako je ťažké a rozporuplné ísť proti prúdu, ktorý sčasti ovláda. Z postavy Gašpara herec takto nevytvoril len panáčika v rukách moci ale nadčasovú nerozhodnú postavu, ktorá sa zmieta medzi dvoma brehmi a končí takmer bez výnimky tragicky.

Jeho kolegu Baltazara v podaní Richarda Autnera tento konflikt netrápil. Ako ambiciózny človek, ktorý sa šplhá po spoločenskom a hlavne mocenskom rebríčku, spočiatku vystupuje nenápadne, ale podobne ako u ostatných postáv nastáva zvrat a na konci to naplno „rozbalí“ v kľúčovej scéne ako iniciátor vraždy a vrah v jednej osobe. Celý čas sa približoval správaním skôr k postave Melichara, no v priamej konfrontácii s problémom sa prejavil ako človek uchyľujúci sa k násiliu. Túto premenu herec zvládol uveriteľne a v interpretácii postavy dal najavo, že jeho postave nejde o morálny rozpor, ale o bránenie vlastných záujmov a komfortu.

Posledným z trojice je Melichar, ktorý sa v podaní Dominika Gajdoša javí ako najmenej nápadný, no keď sa postupne odkrýva jeho charakter, táto nenápadnosť dáva zmysel. Nemá v sebe rozpory ako jeho kolegovia a morálka sa u neho definitívne vytratila, a aj keď na konci začne pochybovať, neprejavuje sa to tak výrazne ako u Baltazara a či Gašpara. Gajdošov Melichar je náležite arogantný a zároveň natoľko prefíkaný, aby si nemusel priamo „špiniť“ ruky násilnými činmi, ktoré iniciuje. Medzi inými aj zhodenie jedinej ženskej postavy z balkóna, ktoré pochopiteľne nevykoná on, ale Regent.

Speváčka v podaní Anny Novákovej bola afektovaná, samoľúba a bažiaca po uznaní – akási paródia na dnešné „divy“ umenia. Počas scény, v ktorej sa zúfalo snaží vyliezť späť na balkón, jej srdcervúce výkriky skutočne po čase naháňajú zimomriavky a zisťujeme, že sa vlastne nie je čomu smiať. No a nakoniec by sa nemalo zabudnúť na Prorokov, Lukáša Pelča a Lukáša Dózu. Obaja herci sú už na pohľad odlišné typy. Ako Proroci sa správajú skôr detinsky ako dospelo, hádajú sa a vykrúcajú. Ich pohyby sú schválne zrkadlové a zohrané, ale pri tom pôsobia ako dve odlišné postavy. Výraz Lukáša Dózu je viac agresívnejší a výbojnejší, Lukáš Pelč sa na druhej strane snaží používať úskoky a pôsobí ako pasívny agresor. Obaja tak vytvorili pozoruhodný kontrast, v ktorom sa dva aspekty musia dopĺňať, aby pôsobili ako plnohodnotný celok. Tu sa to sčasti podarilo – obaja vytvorili absurdný obraz konzervatívnych a zastaraných prorokov, pre ktorých v našej spoločnosti už nie je miesto.

Na záver by som snáď dodala, že táto inscenácia dokázala aktuálnosť problémov, ktoré hra napísaná v roku 1967 rieši. Otázky náboženstva, politiky, moci, násilia, manipulácie či správania sa človeka v hraničných situáciách sú stále aktuálne a ľudia sa zo svojich chýb jednoducho odmietajú poučiť. Je to svojim spôsobom návod, kde hľadať dnešných „prorokov“. A ako napísal ešte sto rokov pred Mrožkom slávny odporca biblickej tradície Friedrich Nietzsche: Najsmutnejším osudom proroka je, keď pracuje dvadsať rokov na tom, aby presvedčil svojich súčasníkov a napokon uspeje; no medzičasom uspejú taktiež jeho protivníci - už nie je presvedčený sám o sebe .

Michaela Šimonová (Teória a kritika divadelného umenia, 1.roč. Bc)

Slawomir Mrožek: Proroci

Preklad: Jana Gibalová
Réžia a dramaturgia: Andrea Bučková, Michael Vyskočáni
Scéna: Zuzana Hudáková
Kostýmy: Ľudmila Bubánová
Produkcia: Hana Kopkášová, Veronika Ludrovská

Hrajú: Richard Autner, Lukáš Dóza, Daniel Fischer, Dominik Gajdoš, Matúš Kvietik, Anna Nováková, Lukáš Pelč, Daniel Žulčák

Premiéra: 25.3.2013 v Burkovni

iniciátor
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 28
29 30  
spriatelené weby
VŠMU Bratislava Časopis DAMU pro kritiku a divadlo
Kontakt

Divadelný (internetový) časopis
Študentská revue Katedry divadelných štúdií
Divadelnej fakulty VŠMU
reflektorredakcia@gmail.com